​Dataeksplosion på årets Roskilde Festival

Roskilde Festival leverede i år et historisk højt dataforbrug.

Mobilerne var rødglødende under festivalen, både på grund af VM, men også fordi de største øjeblikke blev uploadet til de sociale medier som aldrig før. På dette års Roskilde Festival brugte 3’s kunder 80,1 TB data, hvilket er 55 procent mere end sidste år.

80,1 TB data er strømmet igennem 3’s netværk fra festivalens optakt den 30. juli til festivalens afslutning den 8. juli. Det er det højeste dataforbrug på Roskilde festival nogensinde – og hele 55 procent højere end sidste år. Den travleste time var efter Eminem-koncerten, hvor der mellem kl 00.00 og 01.00 blev sendt og modtaget 774 GB data.

”Vi forventer efterhånden, at forbruget tager et massivt nøk op ad hvert år, men i år oversteg det forventningerne. Derfor kræver det også, at vi hvert år optimerer vores netværk. I år afprøvede vi eksempelvis et nyt teknisk set-up, som i tekniske termer kaldes Dual-Band Dual-Beam 6 sector @4T4R (LF1800 + LT2600. Teknologien optimerer og maksimer ganske enkelt det eksisterende netværk, så brugeroplevelsen bliver endnu mere stabil og hurtig. Og det er lige præcis dét, vores opgave er – at skabe de bedste rammer for vores kunder. Vi er i gang med at se på, hvordan samme set-up kan rulles ud i andre hotspots samt events som Distortion, hvor kapaciteten bliver tungt belastet ”, siger Stefan Ring Støhrmann, der er 3’s netværksansvarlige på Roskilde Festival.

Sms’er hitter stadig
Mens tallene viser, at dataforbruget nærmest eksploderede, så var sms’en også stadig en populær kommunikationsform på Roskilde Festival. Hele 2.107.570 sms’er blev sendt afsted i løbet af festivalugen, og den travleste time var mellem kl 19.00 og 20.00 torsdag, hvor der fløj 27.100 sms’er igennem luften.

”At sms’er bliver brugt i så høj grad på festivaler kan hænge sammen med, at det er et af de kommunikationsmidler, vi stoler mest på. Sms’er er enkle, og alle mobiler understøtter det. Det kræver ikke en app, og det kræver ikke, at du er online, som eksempelvis Messenger og WhatsApp gør’”, siger Stefan Ring.

Det bakkes op af en undersøgelse, som analysebureauet Userneeds har foretaget for teleselskabet 3. Her svarer langt størstedelen af festivalgængerne, at de benytter sig mest af sms, når der skal kommunikeres på festivaler.

1 SMS (64%)
2 Facebook Messenger (34%)
3 Opkald (29%)
4 Snapchat (13%)

Forbrug blandt 3’ kunder på Roskilde Festival 2018 (30. juni – 8. juli kl.8)

Dataforbrug: 80,1 TB data

  • Det er 55% mere datatrafik i forhold til Roskilde festival 2017
  • Alene torsdag den 5. juli brugte 3’s kunder 12,6 TB data. Det er 50% mere data ift. samme dag sidste år. Det er rekord for dataforbrug på en dag på Roskilde Festival.
  • Mellem kl. 00.00 og 01.00 torsdag den 5. juli blev der sendt og modtaget 774 GB data. Dette er rekord for en time på dette års Roskilde Festival

Opkald: Den travleste time for talekald var om onsdag i timen 21:00 – 22:00, hvor der var 26.620 talekald.

Sms: Den travleste time for sms’er var torsdag i timen 19.00 – 20.00, hvor der var 27.100 sms’er

Top 10 mobiler blandt 3’s kunder på festivalen

1. iPhone 7
2. iPhone 6s
3. iPhone 6
4. iPhone SE
5. iPhone 5S
6. iPhone 8
7. iPhone X
8. iPhone 7 Plus
9. Samsung Galaxy S8
10. iPhone 5

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Userneeds A/S for teleselskabet 3 i maj 2018. Der er repræsentativt indsamlet 1.004 interviews blandt danskere med en mobiltelefon i alderen 18-70 år, som har været på musikfestival inden for de seneste fem år.

Spørgsmålet er multipelt (angiv op til to muligheder) og lyder således:

Hvad bruger du mest til at kommunikere med, når du er på festival? 
Sms’er 64%
Opkald 29%
Facebook/Messenger 34%
Snapchat 13%
Instagram 3%
Whats App 3%
Andet 2%
Jeg kommunikerer ikke via min mobil, når jeg er på festival 11%