Hyundai/KIA og Audi indgår partnerskab på brændselscelleteknologi

Hyundai/KIA og AUDI AG (Audi) har annonceret, at de har indgået en flerårig gensidig aftale om krydslicens af patenter, som omfatter en lang række komponenter og teknologier til biler med brintbrændselsceller (FCEV).

Inden for rammerne af det nye partnerskab vil verdens femte største bilproducent og den tyske producent af biler i premium klassen yde en fælles indsats for at udvikle biler med brintbrændselsceller og på den måde føre bilindustrien i retning mod en mere bæredygtig fremtid.

Den gensidige aftale om krydslicens af patenter er indgået mellem Hyundai Motor Company – gruppens bannerførende bilproducerende enhed – og Audi, men omfatter også – og har en gavnlig indvirkning på – de to selskabers tilknyttede virksomheder, herunder især KIA Motors Corporation og Audis moderselskab Volkswagen AG. Hyundai og Audi samt deres tilknyttede virksomheder vil i årene frem dele patentlicenserne ligeligt imellem sig. Varigheden af aftalen er ikke blevet offentliggjort.

Partnerskabet mellem Hyundai/KIA og Audi vil bibringe en bedre udnyttelse af parternes samlede kapaciteter inden for forskning og udvikling på brændselscelleteknologiområdet og forbedre parternes tilstedeværelse på markedet for elbiler med brintbrændselsceller. Aftalen omfatter derfor også gensidig adgang til brændselscellekomponenter. I første omgang vil Hyundai/KIA give sin modpart adgang til komponenter, som er baseret på den knowhow, som producenten har oparbejdet i forbindelse med udviklingen af ix35 Fuel Cell og NEXO.

Audi – som er ansvarlig for udviklingen af brændselscelleteknologi inden for Volkswagen Group – vil også kunne drage maksimal fordel af Hyundais forsyningskæde til komponenter til elbiler med brintbrændselsceller. Hyundai/KIA, som er verdens første producent af masseproducerede brændselscellebiler, har siden 2013 haft elbiler med brintbrændselsceller i SUV-klassen i sit sortiment, og p.t. sælges disse biler i 18 lande over hele verden.

“Denne aftale et endnu et eksempel på Hyundai Motor Groups store engagement i at skabe en mere bæredygtig fremtid og samtidig forbedre forbrugernes liv med brintdrevne biler, hvilket er den hurtigste vej at gå i forhold til at opnå en verden helt uden emissioner,” udtalte Euisun Chung, som er Vice Chairman hos Hyundai Motor Company. “Vi er overbeviste om, at partnerskabet mellem Hyundai/KIA og Audi vil kunne bevise visionen og fordelene ved elbiler med brintbrændselsceller over for verdenssamfundet.”

“Brændselscellen er den mest systematiske type elektrisk kørsel og udgør derfor et stort aktiv i vores portefølje af teknologier til opnåelse af fremtidens emissionsfri mobilitet,” udtalte Peter Mertens, øverste chef for den tekniske udvikling hos AUDI AG. “I vores køreplan for elbiler med brintbrændselsceller går vi nu sammen med stærke partnere som Hyundai Motor Group.

For at kunne opnå et gennembrud for denne bæredygtige teknologi er samarbejde en intelligent måde at bane vejen for innovationer med attraktive omkostningsstrukturer på.”

Partnerskab ud over deling af patenter

Hyundai/KIA og Audi har også aftalt at ville udforske mulighederne for et eventuelt næste skridt i deres samarbejde. Dette næste skridt vil være en målsætning om at blive førende, hvad angår industristandarderne på brændselscelleteknologiområdet, og at sætte skub i udviklingen af elbiler med brintbrændselsceller samt at fremme innovationen inden for denne teknologi, således at kunderne får mere avancerede mobilitetsmuligheder.

Alliancen åbner nye døre for gruppens forretninger med komponenter til brændselsceller

Hyundai/KIA har også planer om at styrke sin konkurrencedygtighed inden for brændselscellekomponentindustrien ved at engagere sig i nye forretningsmuligheder, som skabes på baggrund af det nye partnerskab. Hyundai Mobis (Mobis), som er gruppens førende producent af komponenter til elbiler med brintbrændselsceller, forventes at udvide sin rolle inden for udvikling og levering af centrale mærkekomponenter til Hyundai og KIA elbiler med brintbrændselsceller yderligere.

I 2017 blev Mobis den første virksomhed på verdensplan til at skabe et integreret produktionssystem til centrale komponenter til elbiler med brintbrændselsceller. Virksomhedens fabrik i Chungju i Sydkorea har p.t. en produktionskapacitet på 3.000 komplette brændselscellemoduler til motorer (PFC-moduler) pr. år. PFC-moduler består af brændselscelleenheder, motorer, drivlinjeelektronikkomponenter og brintbrændstofforsyningsenheder. Mobis vil på sigt øge fabrikkens kapacitet til titusindvis af PFC-moduler afhængigt af efterspørgslen på markedet.

Lange rækkevidder og korte tankningstider gør brint til en attraktiv fremtidig energikilde til elektrisk mobilitet. Dette gælder især større køretøjer, hvor de vægtmæssige fordele ved biler med brændselsceller i kraft af deres design er særligt udtalt. Vigtige aspekter for deres fremtidige succes på markedet er blandt andet regenererende brintproduktion og etableringen af en tilstrækkelig infrastruktur.

Hyundai/KIA som nu tager føringen i forhold til indførelse af elbiler med brintbrændselsceller, arbejder målrettet på at udvikle elbiler med brintbrændselsceller, som overgår de forventninger, der normalt stilles til traditionelt drevne biler, hvad angår sikkerhed, pålidelighed, rækkevidde og specifikationer. Indenfor nærmeste fremtid styrker gruppen sin globale førerposition yderligere med en helt ny brintdreven SUV, NEXO. Og i 2020 kommer den første brintbrændselscelle model fra KIA.