Op i skyen: Hvorfor virksomheder bliver nødt til at være proaktive når det handler om tilgængelighed
Hjem KRØNIKE Op i skyen: Hvorfor virksomheder bliver nødt til at være proaktive når det handler om tilgængelighed

Op i skyen: Hvorfor virksomheder bliver nødt til at være proaktive når det handler om tilgængelighed

Af Redaktionen

[KRØNIKE] I disse uforudsigelige tider vi lever i, hvor der opstår nye makroøkonomier og lovgivningsmæssige udfordringer hver uge, har visse ting dog vist sig relativt modstandsdygtige over for ændringer.

Op i skyen: Hvorfor virksomheder bliver nødt til at være proaktive når det handler om tilgængelighed 1

Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordic Manager i Veeam Software

Mens organisationer af alle størrelser mærker smerten fra det økonomiske pres og er udfordret med at levere flere muligheder i stadig højere tempo, er der to veje de kan gå.De kan enten modstå forandring og ignorere teknologi der kan skabe en forandring, eller de kan modernisere og udfordre hvad der hidtil er gjort, og få det til at passe ind i den digitale tidsalder.

En teknologi der har oplevet massiv vækst i disse år er cloud computing og de associerede services der følger med brugen heraf. Efterhånden som en virksomhed tilfører multi-cloud strategier for at matche deres behov, i form af bedre performance og værdi er der ingen nedgang i IT investeringerne. Forudsigelser fra Bloomberg Intelligence  forventer at cloud IT udgifterne vil stige fra $77 milliarder i 2018 til $205 milliarder i 2020. Imens, ifølge International Data Corporation (IDC), forventes de globale investeringer i informations- og kommunikationsteknologi (ICT) at ramme tæt på $4 billioner i 2018 – med væksten primært drevet af investeringer i cloud og hybrid IT.

For cloud service udbyderne (CSP’er) er dette fantastisk nyt. Virksomheder omfavner for alvor de omfattende fordele ved skyen med hvad der ligner strategisk migration og adoptionsplaner. Men det er også gode nyheder for virksomhederne selv. Efterhånden som cloud markedet modnes vil omkostningerne ved cloud fortsat dale og styrken ved servicen stige. Et hurtigt blik på på den dominerende cloud virksomhed viser at dette allerede finder sted. Siden 2008 har Amazon Web Services (AWS) søsat mere end 1,000 nye muligheder og sænket sine priser mere end 60 gange.

Dette komplicerer naturligvis billedet lidt. Efterspørgsel og investeringer er i top og konkurrencen er vokset samtidig. Men ikke alle kan vinde – forstået sådan at det er afgørende for CSP’er at holde øje med, hvad der gør deres services brugbare, eller risikere at tabe terræn til dem der gjorde, i et marked i udvikling.

Cloud koncentration

Over de sidste par år har det fokus, der ligger på adoption af cloud og har drevet investeringerne, været på offentlige og hybrid modellerne. Den førstnævnte er åben for alle. Den anden en anelse mere nuanceret tilgang til cloud provisioning, der giver virksomheder mere kontrol over deres sensitive data gennem en privat model, alt imens den giver dem mulighed for fordelene ved public cloud funktioner og indstillinger såsom “cloud bursting” eller “split systems”. Men den fælles faktor mellem de to er, at ved at flytte til skyen placerer virksomheder deres tillid hos cloud service udbydere og forlader sig på deres sikkerhed og backup standarder frem for kun at tænke på deres egen.

Med dette kommer en forventning om at sensitive data og kritiske processer vil være sikre og forblive tilgængelige. Men, som vi ved, er dette ikke altid tilfældet og nedetid hænder. I 2017 f.eks. påvirkede et AWS nedbrud et stort antal af websites, inklusive sites som Netflix, Pinterest og Spotify, så vel som titusindvis at mindre websites (forbundne thermostater og andre Internet of Things apps og enheder blev også berørt). Imens en cloud konfigurationsfejl medførte tab af kundedata hos Cisco i august sidste år.

Sårbar cloud, sårbar investering

De forskellige højt profilerede tilfælde af cloud uheld over de seneste år udstiller både den potentielle sårbarhed ved skyen og med den – den potentielle sårbarhed hos udbyderne, hvis brugere bliver berørt af hændelserne.Hvis markeder bliver konkurrenceprægede, går investeringerne op og priserne ned (som vi ser det ske) og dermed står enhver udbyder, der ikke er helt på forkant med udsigt til problemer og tab af kundetillid. Medierne elsker historier om cloud-problemer. Og dårlige nyheder når hurtigt ud til slutbrugerne, der med sikkerhed ikke tøver med at tage deres store IT investeringer til en Cloud Service udbyder, de kan arbejde med og har tillid til.

Tilgængelighed – behovet stiger med hvert nedbrud

I dag starter en dominoeffekt hver gang en cloud service går ned. Først, stopper de typiske forretningsfunktioner så medarbejderne ikke er istand til at udføre deres opgaver, Dernæst oplever kunderne dårlig service, mens der skal bruges tid på at udbedre problemet (hvilket kan føre til ekstra nedetid) Endelig sker der det at efterdønningerne skader omdømmet og skaber økonomiske problemer. Sideløbende med den aktuelle situation med IT investeringer med større afhængighed af cloud ressourcer, viser store nedbrud og tilfælde med nedetid det overvældende behov for IT tilgængelighed.

En robust og sikker tilgængelighed i forhold til skyen og backup løsninger medfører i de fleste tilfælde ingen konsekvenser for brugeren – når det fungerer. Cloud-løsningerne fungerer som planlagt, brugerne kan udføre deres arbejde og måske allervigtigst investeringen fortsætter som planlagt. Havde de virksomheder der var ramt af det omtalte AWS nedbrud også været beskyttet af en cloud backup løsning, der kørte sideløbende med deres kerne-infrastruktur kunne meget tid, energi og penge været sparet. Udgiften til sådan en løsning er relativ lille, men besparelser kan være enorme.

Gartner(*) angiver at omsætningsvækst er CEO’ens hovedmål, og Cloud Service udbyderne behøver at definere og måle de klare digitale forretningsfordele ved at levere digital business transformation – og tilgængelighed vil være nøglen den case. Investeringsvilligheden er der, det er kun et spørgsmål om hvem der vil høste frugterne.

Af: Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordic Manager i Veeam Software

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>