Sådan får mellemstore virksomheder succes med digitalisering

Mellemstore virksomheder har de samme digitale udfordringer som større virksomheder på trods af at de ikke har de samme ressourcer.

De skal hurtigt kunne danne sig et overblik over alle deres aktiviteter, produkter og tjenesteydelser og samtidig være åbne overfor nye forretningsmodeller. Det fremgår af en ny global undersøgelse fra Oxford Economics som SAP har iværksat. 3.100 chefer fra 17 lande, inklusive Danmark, har svaret på hvor forberedte de er på digital transformation. En lille gruppe på 3% stikker ud som ledende, ikke mindst fordi de satser på kundeoplevelsen og på at have en teknologisk platform som tillader parallelle satsninger med ny teknologi.

Den nye undersøgelse ”The Digital Transformation Executive Study” omfatter 1.300 virksomheder med en omsætning på mindre en 500 millioner dollar plus som sammenligningsgrundlag et antal virksomheder med op til 1 milliard dollar i omsætning.

3 råd til succes med digital transformation

For at lykkes med digital transformation mener Oxford Economics at mellemstore virksomheder skal:

  • Bygge en stærk teknologisk platform som tillader at de kontinuerligt forbedrer deres produktion samt deres processer, produkter og tjenesteydelser.
  • Have en strategisk plan for deres medarbejdere, inklusiv rekruttering, videreuddannelse og fastholdelse.
  • Tænke længere end teknologi og lade deres virksomhed være involveret i innovationsarbejdet.

I den nye undersøgelse fremgår det, at over halvdelen af mellemstore virksomheder ser digital transformation som et af de vigtigste forretningsmål. Og at det skal gå hurtigt – over 80% mener at den digitale satsning er vigtig eller helt kritisk for virksomhedens overlevelse.

Betydeligt flere større virksomheder anser at digitalisering er vigtig og helt afgørende for at overleve (74%) sammenlignet med mindre virksomheder (55%). Men den forskel forsvinder stort set helt når virksomhederne ser fremad mod de kommende 2 år.

Strategiske satsninger

Virksomheder digitaliserer især for hurtigere at kunne lancere nye produkter og tjenster – og for at få nye kunder. Mellemstore virksomheder har mest digitaliseret deres salg og markedsføring men også deres arbejde inden for strategi, planlægning og produktion påvirkes.

Ifølge undersøgelsen ses lederskab og rekruttering som kritiske faktorer, men hvem bør lede digitaliseringen i mellemstore virksomheder og har man den rigtige struktur i dag? Oxford Economics mener, at mange må omstrukturere deres organisationer og definere nye lederroller for at kunne håndtere de nye krav.

Mellemstore virksomheder øger deres investering indenfor især værktøj for mobile og sky-baserede tjenester. De vælger også at investere i løsninger for big data og analyse (57%) og tingenes internet (52%). Rapporten viser tydeligt, at større virksomheder med en omsætning på over 1 milliard dollar investerer betydeligt mere (74%) i big data og analyse and virksomheder som omsætter for mellem 100-250 millioner dollar (43%).

3% af virksomhederne stikker ud

I undersøgelsen stak en lille gruppe på 3% ud blandt alle virksomhederne. De betegnes som ledere inden for digital transformation, da de opfylder 4 vigtige kriterier:

  • Fokus på reel transformation
    De undviger kortsigtede forandringer og arbejder hellere med forandringer over hele organisationen. Digitalisering ses som en mulighed for at finde nye forretningsmodeller.
  • De funktioner som kunderne møder ændres først
    De ser kundeoplevelsen som nøglen til en succesfuld digital transformation. De er også lykkedes med at forene deres kundefokus med interne forretningsprocesser, samarbejdspartnere og leverandører.
  • Investerer i næste generationsteknologi ved hjælp af en bimodal arkitektur
    Bimodal IT adskiller, hvordan man håndterer sin grundlæggende teknologi og sine mere avancerede løsninger, der kræver hurtig udvikling. Det er dermed muligt at drifte de grundlæggende funktioner samtidig med at investere i f.eks. skyen, forretningsmobilitet, big data, analyse, tingenes internet, maskinlæring og kunstig intelligens.
  1. Prioritering af talenter
    Behovet for digitale transformationsfærdigheder er meget højt, og de investerer meget i rekruttering og uddannelse. Værktøjerne er designet til at forbedre medarbejdernes engagement og imødekomme behovet for nye måder at arbejde på.

Af undersøgelsen fremgår det også:

  • Teknologien er afgørende
    Ledelsen forventer ny teknologi, og at ændringerne vil have en stærk indflydelse på deres organisation i løbet af de næste to år. Næsten 75 procent af lederne siger, at teknologi er afgørende for vækst, konkurrenceevne og forbedring af kundeoplevelsen.
  • Medarbejderne er centrale
    Effektiv ledelse betragtes som den vigtigste faktor for succes, og medarbejderne skal have de nyeste færdigheder.
  • Transformation driver resultater
    Mellemstore virksomheder forventer at digitaliseringen vil forbedre resultaterne indenfor en række forskellige områder.