Salesforce-undersøgelse viser at virksomhederne har brug for flere digitale kompetencer

Ny Salesforce-undersøgelse viser at virksomhederne har brug for flere digitale kompetencer end uddannelserne tilbyder.

Ifølge en ny undersøgelse gennemført af Kantar/SIFO på vegne af Salesforce oplever de professionelle brugere i Norden, at uddannelsesinstitutionerne ikke er i stand til at levere arbejdskraft med de rette kompetencer. Kun 18 procent er enige i at uddannelsessystemet i tilstrækkelig grad er tilpasset dagens digitaliserede arbejdsmarked.

Den hastige transformation der kendetegner både erhvervsliv og samfund er drevet af den hastige digitale udvikling. Udviklingen er ofte betegnet den fjerde industrielle revolution og ændrer fundamentalt grundlaget for alle aktiviteter. Den fjerde industrielle revolution transformerer alle produktionsled, relationen mellem virksomheder og deres kunder samt grundlaget for alle der leder efter arbejder. De virksomheder der er i stand til at tilpasse sig den nye teknologi opnår overlegen konkurrenceevne.

En forudsætning for den udvikling er at have adgang til personale med rette uddannelsesmæssige baggrund, medarbejdere der forstår og kan anvende de nye digitale værktøjer. I dag udgør det et stort hul i de nordiske lande. Nogle af resultaterne fra undersøgelsen viser at:

-70 procent af respondenterne mener, at digitalisering vil have en stor indflydelse de næste tre år.
-75 procent af respondenterne mener, at deres arbejdsgiver har behov for at øge de digitale kompetencer hos medarbejderne over de næste tre år.
-Samtidig oplyser blot en tredie-del (31%), at deres arbejdsgiver aktuelt har en strategi der er adresserer disse udfordringer.
-Respondenterne indikerer at de vigtigste kompetencer der er behov for er: dataanalyse (34%), app-udvikling (29%), CRM – customer relationship management (27%) og programmering (25%).
-79%  mener at alle virksomheder burde tilbyde mulighed for yderligere uddannelse. Men kun 42% af –virksomhederne tilbyder aktuelt supplerende uddannelse til deres medarbejdere.

Svarene indikerer at mange virksomheder og organisationer (undersøgelsen omfatter også den offentlige sektor) er fuldt bevidste om behovet for at udvikle de digitale kompetencer hos deres medarbejdere, men også at kompetenceudviklingen halter bagefter. De hovedårsager der er angivet er mangel på tid  (32%) og mangel på økonomiske midler (26%).

At fastholde og udvikle virksomhederne konkurrenceevne er afgørende for samfundet, ligesom det at tilbyde alle medarbejdere og jobsøgende uddannelse og træning der gør dem klar til fastholde eller søge ansættelse. Det faktum at kun 18 procent af respondenterne mener at uddannelsessystemet er i stand til at håndtere den opgave, antyder at der er plads til forbedring og mulighed for private virksomheder til at udfylde kompetencehullet. Opgjort pr. land ser det ud som følger: Sverige 12 procent, Norge 19 procent, Finland 21 procent, Danmark 23 procent.

“Undersøgelsen viser tydeligt at virksomheder i Norden mangler de nødvendige uddannelsesmuligheder, udtaler Michael Zink, Country Manager hos Salesforce i Danmark. Vi har brug for at demokratisere uddannelsessystemet yderligere og private virksomheder skal tage større ansvar for at sikre, at de ansatte er parat til fremtidens arbejdspladser. Det vil gavne de ansatte og samtidig sikre at virksomheder og organisationer i det lange løb forbliver konkurrencedygtige i en verden i stadig hastigere forandring. ”

Dette gælder ikke kun Norden. Derfor er mange virksomheder begyndt at udvikle og tilbyde kurser fokuserede på at udvikle digitale kompetencer. Et eksempel er Salesforce’ 100% gratis, open platform, uddannelsesplatform Trailhead, der tilbyder certificerede onlinekurser – inklusive dataanalyse, app-udvikling og CRM.

Metodologi:

Undersøgelsen er baseret på online interviews gennemført den 21.-30. marts, 2018 af Kantar Sifo på vegne af Salesforce. Antal interviewede i Norden var 2.000, 500 i hvert land. De adspurgte var ansatte mellem 18-65 år, i både virksomheder og den offentlige sektor.