Sammenligningsportaler bakker op om fælles mærkningsordning

Compriso, som står bag nogle af Danmarks største sammenligningsportaler, støtter tanken om en fælles mærkningsordning, som Forbrugerrådet Tænk har foreslået.

Kan man stole på, at sammenligningsportaler finder de bedste priser? Det har Forbrugerrådet Tænk og DRs forbrugerprogram “Kontant” sat fokus på de seneste dage. Indtil videre er det kommet frem, at priserne på portaler der sammenligner priser på flybilletter ikke altid er retvisende.

Det har fået Forbrugerrådet Tænk til at foreslå en fælles mærkningsordning for sammenligningsportaler, og den idé bakker Compriso, som står bag flere sammenligningsportaler i Norden, op om.

– Det lyder som en god ide med en mærkningsordning, der kan være med til at gøre opmærksom på troværdige portaler. Det er vigtigt for os at lave brugbare tjenester til forbrugerne, og det anstrenger vi os for at gøre hver dag. I Norge har man allerede en mærkningsordning, som den nationale kommunikationsmyndighed (Nkom) står for, og vi arbejdede i omkring et halvt år for at få den godkendelse, siger Simon Thomassen, der er partner i Compriso.

I Danmark driver Compriso blandt andet Mobilabonnement.dk og Bredbånd.dk.
For at blive godkendt af Nkom skal sammenligningstjenesten være “tilgængelig, pålidlig, transparent, komplet og objektiv.”

I England, hvor markedet for sammenligningsportaler er større end i Danmark, er der flere mærkningsordninger i forskellige brancher. De har været til gavn for forbrugerne, fortæller Simon Thomassen.

– I England kom der flere søgninger på de godkendte portaler. Det har givet flere prisportaler, som bliver forbedret hele tiden, og det kommer endnu flere forbrugere til gode, siger han.