SuperOffice kommer med ny undersøgelse: Fungerer email marketing stadig på B2B markedet?

SuperOffice, Europas førende leverandør af Customer Relationship Management (CRM), har foretaget en ny undersøgelse, som afslører, at mange B2B virksomheder ikke udnytter potentialet med email marketing fuldt ud.

Mens næsten to tredjedele af virksomhederne i undersøgelsen slet ikke bruger email marketing, følger den resterende del på ca. 40 % ikke “best practices” inden for email marketing.

Email marketing er yderst vigtig for B2B brands af alle typer og størrelser. 87% af B2B marketingfolk bruger email marketing til at skabe nye leads, og 31% af B2B marketingfolk siger, at email marketing er den kanal, der har størst betydning for omsætningen. Derfor har SuperOffice foretaget denne undersøgelse for at få en status på email marketing og forstå, hvordan det bruges i dag.

Med denne nye undersøgelse, hvor vi har analyseret 1.000 B2B virksomheder, ønsker SuperOffice at finde ud af præcist, hvordan virksomheder bruger email til at kommunikere med deres målgruppe.

“Vi var overbeviste om, at email marketing var i live og stadig et stærkt redskab. Så for at analysere, hvad der rent faktisk sker med dagens B2B email marketing, besluttede vi at gennemføre vores egen undersøgelse. Og resultaterne af vores undersøgelse har vist sig at være en overraskelse! Jeg er sikker på, at denne undersøgelse er interessant at læse for alle marketingeksperter,” siger Jennifer Lim Lund, Chief Marketing Officer i SuperOffice AS.

For at foretage undersøgelsen oprettede SuperOffice en ny email adresse og brugte denne til at tilmelde sig nyhedsbreve fra en blanding af små, mellemstore og store B2B virksomheder.

Inden undersøgelsen antog vi hos SuperOffice, at email er en vigtig kommunikationskanal for B2B virksomheder, og at virksomhederne ville sende mindst én email inden for den 90-dages testperiode.

Alligevel har resultaterne af undersøgelsen vist et andet billede. Kun en håndfuld af virksomhederne tilbyder email marketing kommunikation, der følger ”best practices”.

Her er de vigtigste resultater fra undersøgelsen:

  • 59% af B2B virksomheder bruger ikke email marketing
  • 8% af alle email kampagner indeholder ikke et afmeldingslink
  • Den gennemsnitlige udsendelsesfrekvens er 1 på 25 dage
  • Næsten 1 ud af 5 email kampagner er ikke optimeret til visning på mobile enheder
  • 89% af alle B2B email kampagner sendes fra et firmanavn

Denne rapport indeholder en detaljeret analyse af resultaterne og kommer med 7 tips til email marketing ”best practice”, baseret på de B2B virksomheder, som gør det bedst.

Læs mere om den nye undersøgelse, nøgletal og konsekvenser her.