Waoo overhaler konkurrenterne på bredbåndsmarkedet

De hjemlige bredbåndskunder har for alvor fået smag for lynhurtigt internet på fiber, og allerhelst den fra fiberudbyderen Waoo.

Fibernet satte i 2017 alle andre betydende bredbåndsteknologier til vægs med en vækst på 11,5 % i forhold til året før – og næsten syv ud af ti nye fiberkunder valgte at tegne abonnement hos Waoo.

Således står Waoo for knap 70 % af den samlede vækst i fiberbredbåndsabonnementer, og dermed er Waoo den udbyder, der har vækstet hurtigst i antal fiberkunder. Waoo leverer dermed fiberbredbånd til lidt over 50 % af alle fiberabonnenter i Danmark, hvormed Waoos andel af de danske fiberabonnenter er steget med knap 2 %-point siden 2016.

Fiber er dermed den bredbåndsteknologi, der vokser forholdsmæssigt hurtigst i øjeblikket. Bredbånd via kabel TV fik 8,2 % flere kunder i løbet af 2017, mens kunderne flygtede fra det gamle kobbernet (xDSL), hvor der blev 8,4 % færre kunder.

I alt er det danske bredbåndsmarked øget med 1,7 % fra 2016-2017, svarende til en netto tilgang på 43.000 abonnementer. I samme periode har Waoo fået 15,5 % flere kunder, hvormed Waoo er vækstet betydeligt mere end bredbåndsmarkedet generelt.

Waoo tager dermed markedsandele fra bredbåndsmarkedet, som også inkluderer bl.a. internet via kabel TV og kobbernet (xDSL). Fra 2016 til 2017 er Waoo således vokset med 1 %-point i markedsandele, og står dermed for 11 % af det samlede danske bredbåndsmarked i 2017.
2017 var et særdeles positivt år for Waoo på bredbåndsmarkedet, og der forventes fortsat fremgang i 2018.