Inden 2025 lancerer Renault hele syv modeller i C-og D segmentet. Samtidig vil Renault være den grønneste bilproducent i Europa.
Det var nogle af nøgleordene fra Luca de Meo på den første af en række digitale mødeevents.
For nogle måneder siden lancerede CEO hos Renault Group – Luca de Meo – den såkaldte Renaulution plan. En plan med en lang række visioner og konkrete elementer. Blandt andet oprettelsen af fire selvstændige forretningsenheder under Groupe Renault. Renault, Dacia, Alpine og Mobilize.
På torsdagens konference var der udelukkende fokus på Renault. Der blev sat endnu flere ord på, hvor Renault skal hen, og der blev afsløret en lang konkrete initiativer.
Overordnet vil Renault være i front, når det gælder omstillingen til grøn teknologi, være i front med udviklingen af den nyeste teknologi, og sidst men ikke mindst, gøre det på en mere bæredygtig og ansvarsfuld måde. Det man hos Renault kalder Nouvelle Vague – eller den nye bølge. Det har blandt andet været fremme, at Renault som del af den sociale ansvarlighed og fokus på sikkerhed, fra 2022 og fremefter vil begrænse topfarten på alle biler til 180 km/t.
Men det betyder blandt andet også, at Renault vil være det grønneste bilmærke i Europa med ni ud af 10 solgte biler som elektriske i 2030. Når det gælder teknologiudviklingen, etablerer Renault i samarbejde med fem andre ledende virksomheder den såkaldte Software Republic. Med udgangspunkt i Paris, vil mere end 2000 ingeniører arbejde målrettet på at udvikle fremtidens teknologiske løsninger.
Men bæredygtighed er ikke udelukkende at producer biler med et lavt CO2 aftryk. Det handler også om genbrug. Og her etablerer Renault en såkaldt Re- Factory, der har kapacitet til at genbruge/genanvende op til 120.000 biler om året. Målet er, at Renault om blot ni år vil være verdens førende, når det gælder genbrug af materialer i nye biler.
Renault rykker en klasse op
Men også på produktsiden kommer der til at ske markante ændringer. I 2025 vil Renault have lanceret ikke færre end syv modeller i C og D segmentet – alle sammen elektriske. Her kan man blandt andet glæde sig til en helt ny tre-cylindret motor på 1.2 liter koblet med en elmotor, så de tilsammen yder 200 hk. Denne vil være en hybrid, der finder vej til en helt ny SUV i C segmentet. Senere kommer en D-segment bil med plug in hybrid motor med 280 hk og 4×4. Her skal vi dog vente til 2024, før dette bliver en realitet.
Så langt skal vi ikke vente på Renault Arkana, der lanceres i Danmark lige efter sommer. På Europæisk plan er der allerede er 6000 forhåndsreserveringer. Det er første model i C segmentet med hybrid. Og allerede lige på den anden side af nytår, lanceres den helt nye 100 % elbil – Renault Megane E-TECH Electric. En bil med 60 kW batteri, 217 hk og en rækkevidde på den anden side af 450 km.
Gilles Vidal, Renault Brand Design Director, afslørede helt nye fotos af den nye Megane – dog kun interiør, der er præget af masser af plads, rene linjer, nye materialer og state of the art teknologi