10 tips til det tyske marked – er det noget for din virksomhed?
Hjem NYHEDER 10 tips til det tyske marked – er det noget for din virksomhed?

10 tips til det tyske marked – er det noget for din virksomhed?

Af Redaktionen

Det tyske marked for sundheds- og velfærdsteknologi er attraktivt set med danske øjne.

10 tips til det tyske marked – er det noget for din virksomhed?

Digital Health & Care 4.0

Landet er tilgængeligt, tæt på og stort med sine 82 millioner indbyggere. Det har en af verdens ældste befolkninger; et såkaldt ”super-aged” samfund, hvor mere end 22 % er over 65 år. Kun Japan ligger over, og prognoser spår, at tallet vil stige til over 30 % i 2050 (kilde: Silvereco.org). Det sætter sine spor i samfundet, og gør Tyskland til et af Europas mest attraktive markeder for aldersrelaterede produkter og tjenester.

Digitale teknologier bliver i stigende grad implementeret for at imødekomme en sundere og mere engageret ældre befolkning. Sundhedssektoren er begyndt at omfatte e-sundhedsløsninger som del af en bredere indsats for at forbedre tjenester til ældre. Og regeringen presser på for at sikre ældre i landdistrikter samme plejekvalitet som i byområder ved hjælp af e-sundhed og plejeteknologier (kilde: www.aarprintnational.org). Hertil kommer at Tyskland i de kommende år står over for store renoveringer og nybyggerier af plejehjem og ældreboliger for at kunne følge med efterspørgslen (kilde: Factbook Care, Udenrigsministeriet, 2015).

Der er med andre ord gode muligheder for danske virksomheder, der med et danske hjemmemarked i ryggen har gode referencer. Vi har herunder samlet 10 tips og indgange til det tyske marked. Du kan også deltage i et Welfare Tech-seminar, den 26. februar, hvor du kan udforske mulighederne og tage en første GO eller NO-GO beslutning, om det er noget for din virksomhed.

Seminaret ”Det tyske marked for sundheds- og plejeteknologi” er gratis og afholds i København den 26. februar 2019.

10 tips og indgange til det tyske marked

1. Danmark er et velanset land

Den tyske sundhedsindustri er åben for innovative, omkostningseffektive løsninger. Danmark og det danske sundhedsvæsen ses i et positivt lys i Tyskland, ikke mindst tilgangen til sundhed og pleje gennem brug af innovative teknologier. Brug det som konkurrencemæssig fordel.

2. Stor efterspørgslen på forebyggelsesteknologier

Danmark har udviklet succesfulde og dokumenterede forebyggelsesindsatser, der forebygger og udskyder behovet for indlæggelse og pleje. Indgå dialog med branchen og tilbyde din succeshistorie.

3. Tilbyd intelligente ”renoveringskoncepter”

Tyskland står over for store renoveringer af plejehjem, ombygninger til ældreboliger og tilpasninger af hospitalsafsnit til ældre. Der er stor efterspørgsel på intelligente renoveringskoncepter. Tjek din produktportefølje og se om dette markedssegment passer til dig.

4. Universelt design kan åbne døre

I Danmarks har vi en dyb forståelse for virkningerne af universelt design og helbredende arkitektur. Kombiner principper om fx lys, lyd, brugervenlighed, fleksibilitet og personificeret teknologi til at opnå nye former for markedsadgang. Brug aktivt de erfaringer og oplevelser du har opnået i Danmark.

5. Vær skarp på dit værditilbud

I Tyskland skal en løsning bevise sit værd. Brug dokumentation fra dit hjemmemarked som fundament for din markedsstrategi. Giv svar på, hvorfor kunden skal investere og udskifte en nuværende løsning, hvilke cost-benefit fordele dit produkt eller service giver, og hvem der reelt får gavn af løsningen.

6. Forstå kunderne

Opbyg en dyb forståelse for kundebehovene. Vær godt forberedt. Det er vigtigt at vide, hvem i systemet, der er aftageren. Hvem har gavn af din løsning? Hvem tager beslutningen om køb? Og hvem skal betale? Forstå deres position og aflønning i systemet, og hvilken ”magt” de har. Hvordan passer din løsning ind i deres interesser?

7. Vær udholdende

Du bør planlægge at bruge flere år på at få fodfæste på det tyske marked. Udholdenhed og tilstrækkelig finansiering er vigtig. Beregn et budget uden hensyntagen til statslig eksportstøtte. Tilskud bør kun supplere din strategi og ikke danne grundlag for din tilgang.

8. Forstå kulturen

Tyskerne er organiserede, strukturerede og planlægger med lang orienteringshorisont. Danskerne er afslappede, spontane og har et fleksibelt arbejdsmarked. Tyskerne overraskes over, at deres kontaktperson skifter hvert tredje år og forstår ikke at der er lukket efter kl. 16. Respekter forskellene, og sørg for at have tysk materiale og tysk hjemmeside.

9. Brug messer og konferencer til at skabe netværk

Tyskland er et messe- og konferenceland. Du kan nemt komme i kontakt med beslutningstagere i branchen på messer og konferencer. Udnyt dem til at få indblik i branchen og markedets behov. Brug dem til at analysere konkurrencen. Og grib muligheden for at præsentere din virksomhed og produkt.

– Vi ser tilbage på en spændende og ovenud succesfuld Altenpflege-messe. Der er allerede sprunget mange innovative projektideer ud af de mange spændende samtaler på messen til det tyske plejemarked, og vi glæder os til konkretiseringen af disse, sagde Lars Jessen fra Life-Partners, efter deltagelse på Altenpflege 2016, hvor Life-Partners også vandt Innovationsprisen for deres løsning Life-Manager.

10. Søg professionel rådgivning

Brug The Trade Council til at få rådgivning og markedsindsigt. Det danske Generalkonsulatet i München assisterer også din virksomhed ved specifikke spørgsmål mht. sundhedsmarkedet og arrangerer løbende aktiviteter i forbindelse med udvalgte messer i Tyskland.

De 10 tips bygger delvist på Factbook Care – Market Insights into care of the elderly in Germany, Udenrigsministeriet, 2015, delvist på erfaringer fra Welfare Tech.

Afklar om du er klar til det tyske marked

Ønsker du at afklare nærmere, om du er klar til det tyske sundhedsmarked – nu eller senere, tilbyder Welfare Tech i 2019 et Go-to-Market-koncept i 6 trin under titlen Digital Health & Care 4.0. Før omtalte markedsseminar, den 26. februar i København, er første trin.

Det er uforpligtende at deltage, og du kan bruge seminaret til at vurdere, om du vil fortsætte på de øvrige trin, som er:

  1. Introduktionsseminar til det tyske marked – seminar 26. februar
  2. Webinars med dybdegående kendskab til det tyske marked og den tyske erhvervskultur
  3. Deep Dive besøg på tyske sundheds- og plejeinstitutioner i Hannover, Tyskland
  4. MAST evaluering. Benchmark af dine produkter mod det tyske marked.
  5. 1-til-1-markedsvalidering fra tyske eksperter: Hvad skal være dit næste skridt?
  6. Fælles nordisk udstilling på Altenpfege 2020 – feedback fra potentielle købere

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>