Sådan tilrettelægger du retargetingstrategien forud for Black Friday

Black Friday nærmer sig med stormskridt, iht. Bloomberg kan årets udsalg starte to uger tidligere end normalt, hvilket betyder, at det er vigtigt for markedslederne at være godt forberedte.

Sådan tilrettelægger du retargetingstrategien forud for Black Friday 1Derudover spås årets kampagneperiode at indebære, at flere forbrugere fravælger lange køer i fysiske butikker og i stedet foretager shoppingen digitalt. RTB House giver derfor gode råd til, hvordan markedslederne bør tænke for at maksimere deres resultat til Black Friday.

Onlineshopping er på grund af pandemien øget med næsten 75 procent, hvilket tyder på, at onlinesalget vil skyde i vejret ved årets Black Friday. Samtidigt spås 4. kvartal at blive den største mobilshoppingperiode nogensinde. Afhængigt af om det er en vertikal markedsudbyder samt aktivitetstypen i webbutikken kan salget på Black Friday blive helt op til fem gange så stort sammenlignet med en almindelig dag i starten af måneden. Data fra RTB House viser, at salget inden for detailhandlen steg med 39 procent i november 2019.

RTB House har analyseret resultatet hos 36 partnere, og 20 af disse gennemførte kampagner under sidste års Black Friday. For forhandlere inden for tøj og FMCG (Fast Moving Consumer Goods) steg det gennemsnitlige salg blandt nye kunder med 50 procent. Forhandlere af produkter, som købes på baggrund af en længere beslutningsproces og ikke købes så ofte, som f.eks. møbler, husholdningsapparater og smykker, øgede deres salg med næsten 90 procent blandt kunder, som ikke havde besøgt webbutikken i løbet af de seneste 100 dage.

Iht. data fra RTB House begynder brugere at søge information om Black Friday allerede i begyndelsen af november, og det tager 7-14 dage at konvertere 90 procent  af kunderne. Det kan derfor være en god ide at få forbrugerne til at besøge webbutikken nogle uger tidligere. RTB House får ofte spørgsmål fra kunder om,
hvordan de skal forholde sig til retargeting-kampagner på denne tid af året, og hvor store investeringer der kræves for at opnå et optimalt afkast. Forud for Black Friday og med udgangspunkt i tidligere års resultater har RTB House derfor fremhævet tre forskellige strategier for retargeting.

Følg med strømmen

Med denne strategi tilbyder markedslederne sædvanligvis deres kunder visse rabatter, samtidig med at de forsøger at holde marginalerne stabile, da effekten af rabatter kompenseres af øget volumen. Strategien hjælper med at øge salget ved at holde et stabilt afkast på investeringen. Denne strategi passer bedst til modne og konkurrencedygtige markeder. Med denne strategi tilbydes daglig fleksibilitet af
kundernes mål (ROAS/COS/CPA).

Øge mere end markedet

For de kunder, som vil øge deres markedsandel og gøre sig bemærket på Black Friday, anbefaler vi en mere ekspansiv strategi. Den kan være risikabel, da den presser marginalerne og distributionskæden. Hvis retargetingstrategien planlægges og udføres ordentligt, kan den være særdeles indbringende for markedslederen. Strategien bør kombineres med gode rabattilbud for at være rigtig effektiv. Det mest almindelige spørgsmål er, hvor høj investeringen i retargeting skal være. For at svare på dette har RTB House forberedt retningslinjer fra tidligere års kampagneperioder for at give en fornemmelse af gevinstmuligheder og for, hvor investeringerne skal placeres for at støtte en sådan retargetingaktivitet.

Indfange nye kunder

En kampagnedag som Black Friday er også den perfekte lejlighed til at skaffe nye kunder. Mange brugere venter i flere måneder, inden de foretager deres første køb. Konvertering under en kampagnedag kan føre til fremtidige loyale kunder, hvor det lykkes for en del af markedslederne at øge andelen af konverteringer af nye kunder med helt op til 30 procent. For at dette kan lykkes, anbefales en bred kampagne med
større rækkevidde end normalt. Når det gælder større onlinebutikker er brugergrundlaget stort, og det er muligt at skabe forskellige retargetingscenarier ved at påvirke de seneste besøgende eller dem, som ikke har besøgt onlinebutikken længe. Hvis det er erhvervelsen af nye kunder, der prioriteres højest, anbefales at
afsætte op til 20 procent af retargetingbudgettet til at hverve dem, som ikke har besøgt onlinebutikken længe.