2020 bød på 16.600 års Netflix-streaming

Mens 2020 går på hæld, gør teleselskabet 3 status over kundernes brug af mobilnetværket det seneste år.

2020 bød på 16.600 års Netflix-streamingMed hjemmearbejde, hjemmeskoling og mere tid til streaming og gaming har særligt dataforbruget slået alle rekorder. Faktisk i en grad så 3’s kunders forbrug ville kunne understøtte nonstop streaming af Netflix i mere end 16.600 år – i HD-kvalitet, vel at mærke.

Danskernes dataforbrug er steget støt de sidste mange år, og coronakrisen har kun accelereret den udvikling. I 2020 har 3’s kunder brugt knap 320.000 terabyte data, som svarer til mere end 16.600 års konstant streaming af Netflix i HD-kvalitet. Sammenlignet med 2019 er dataforbruget i 3’s netværk steget 44 % i alt og 39 % målt pr. kunde. Tallene dækker altså både over en stigning i 3’s samlede antal kunder og kundernes øgede forbrug af digitale tjenester.

”Coronakrisen har for alvor fået sat skub i digitaliseringen af vores hverdag, og det kan aflæses i netværket. Særligt streaming, som også omfatter fx videomøder og online-undervisning, øger belastningen, så dataforbruget på hverdage efterhånden permanent ligner det, vi tidligere kun så i weekenden. Og intet tyder på, at vi kommer tilbage til niveauet før corona,” forklarer Kim Christensen, der er netværksdirektør hos 3, og uddyber:

”Coronakrisen har været den vildeste stresstest, men netværket har bestået med bravur. Det er solidt og har god kapacitet, men det er ikke ensbetydende med, at vi står stille. Vi skal hele tiden øge dækningen, hastigheden og kapaciteten, og derfor planlægger vi en komplet opgradering af vores 4G-netværk i 2021, samtidig med at vi udruller 5G. Vi lægger ny asfalt på motorvejen, åbner nye baner og hæver fartgrænsen – samtidig. Det vil kunne mærkes.”

11. og 18. marts slog rekord
Mobilnettet bliver dog ikke udelukkende brugt til datatrafik. I 2020 blev der hvert sekund døgnet rundt sendt 24 sms’er og foretaget 93 opkald i 3’s netværk. Ingen dage blev der dog ringet eller sms’et mere end 11. og 18. marts, som begge stod i pressemødernes tegn.

Da statsministeren tonede frem på danskernes skærme om aftenen den 11. marts og varslede fjorten dages nedlukning af Danmark, begyndte opkaldstrafikken at stige. Sammenlignet med onsdag aften ugen før steg opkaldstrafikken med mere end 300 %, og klokken var over midnat, før det normaliserede sig igen.

Højdepunkter fra netværkstrafikken hos 3 i 2020

  • Det samlede dataforbrug for året i 3’s netværk var på knap 320.000 terabyte data, hvilket svarer til mere end 16.600 års konstant streaming af Netflix i HD-kvalitet.
  • Sammenlignet med 2019 er kundernes dataforbrug steget hhv. 44 % i alt og 39 % målt pr. kunde.
  • Hvert sekund døgnet rundt blev der sendt 24 sms’er og foretaget 93 opkald i 3’s netværk.
  • Dagene med flest opkald og sms’er var 11. og 18. marts 2020.
  • Sammenlignet med 2019 er antallet af udgående sms’er faldet 5 %, mens antallet af udgående opkald er steget 21 %. Når antallet af sms’er falder, hænger det sammen med, at mange danskere er gået over til beskedtjenester som iMessage, Messenger og WhatsApp, som ikke kan måles enkeltvist i netværkstrafikken, men i stedet indgår i det samlede dataforbrug.

 

Sådan har vi gjort
Vi følger løbende udviklingen i mængden af den samlede trafik på de enkelte antennepositioner i vores netværk, blandt andet med henblik på kvalitetssikring og planlægning af netværksudrulning og -opgradering. Alle data er anonymiseret i den sammenhæng, og herfra kan vi trække tal, som viser udviklingen i samlet trafik.