5 tips til Black Friday: Sådan sikrer virksomheder produktivitet og tilgængelighed

Med knapt to måneder til de travleste dage for e-handlen – Black Friday og Cyber Monday – vil Victor Engelbrecht Dohlmann, nordisk salgsmanager hos Veeam Software her dele 5 tips, som kan forbedre produktivitet og tilgængelighed under de hektiske handelsdage.

De seneste fem år er forbrugeres interesse for Black Friday mere end fordoblet ifølge Google Trends. Selvom salget i Danmark var faldende i 2018 (sammenlignet med 2017), var det samlede antal transaktioner på Black Friday 96 procent over normalen i forhold til den gennemsnitlige fredag, viser tal fra NETS. Samtidigt med at dette er en dag, hvor der skubbes rigtig mange varer over disken – både offline og online, så er det også en ekstremt krævende dag for forhandlerne – særligt online.

Med Cloud Data Management kan forhandlere forberede deres digitale kanaler til at modstå det forventede trafikpres på de store handelsdage.

Desuden forbedrer Cloud Data Management den digitale kundeoplevelse, underbygger kampagner og rabatter, samt muliggør effektivisering af logistik- og distributionsprocessen. Med en digital infrastruktur, hvor data er fuldt tilgængelige, kan forhandlere desuden tage hurtigere og bedre beslutninger.

  1. Vær beredt

Nedetid har altid store konsekvenser for forhandlere, men hvis de indtræffer under eksempelvis Black Friday bliver konsekvenserne mere alvorlige. Dette gælder ikke mindst de forhandlere, som forventes at levere bestillinger indenfor det første døgn efter købet foretages. Rapporter om forsinkede Black Friday-leverancer er ikke ualmindelige. Derfor skal virksomheder, som forventer øget aktivitet på disse travle handelsdage, reagere omgående for at sikre, at de har robuste systemer på plads, der kan varetage den ekstreme øgede trafik som disse dage genererer.

I Veeams Cloud Data Management-rapport fra 2019 tilkendegav IT-chefer i detailhandels-, distributions- og transportbranchen, at de i gennemsnit havde oplevet seks uplanlagte driftsstop indenfor de seneste 12 måneder med en gennemsnittelig nedetid på 77 minutter.

  1. Skab personlige købsoplevelser

De fleste virksomheder ved, at de skal forberede sig på intensive handelsdage, når Black Friday og Cyber ​​Monday rammer. Det handler imidlertid ikke udelukkende tilgængelighed. De forhandlere, som tilbyder kunderne en personlig og skræddersyet oplevelse, skiller sig ud fra mængden, og det er derfor af yderste vigtighed at tænke dette ind i forretningsdriften. Distribuering af Cloud Data Management kan være en stor hjælper for virksomhederne i forhold til at opretholde det højeste niveau af kundeservice – selv på årets mest travle dage.

Mere end halvdelen (57 procent) af IT-chefer i detail-, distributions- og transportfirmaer oplyser, at Cloud Data Management hjælper dem med at strømline deres forretningsplaner og muliggør implementering af mere personaliserede kampagner og kundekontaktstrategier af høj kvalitet.

Eksempelvis anvender e-handels-giganterne Amazon og ASOS algoritmer til at lave automatiserede købsforslag baseret på købshistorik, og hvad kunderne køber lige nu.

  1. Tilbyd kunderne en driftssikker købsoplevelse

Forhandlere skal sikre, at deres IT-systemer er skalerbare og kan håndtere den øgede trafik i intensive handelsperioder. Da shopping i stigende grad sker online og primært via mobiltelefoner, risikerer detailhandlere at miste deres kunder, hvis de ikke har den digitale infrastruktur til at understøtte en problemfri oplevelse, som kunderne forventer. Faktisk siger 60 procent af IT-direktører, at deres virksomheder ikke kan klare de digitale udfordringer på grund af forældede systemer og teknologier. Når købere ikke vil vente mere end et par sekunder på, at hjemmesiderne indlæses, skal forhandlere kunne understøtte nye hastigheder og fleksibilitet for ikke at tabe på mobilbaseret salg.

  1. Lær af din data

Mens fænomenet Black Friday blev født i USA, og først de seneste år er nået til Norden, kan detailhandlere lære af tidligere erfaringer for bedre at forberede sig på fremtiden. Online shoppingoplevelser handler om mere end blot handelsplatformen. Oplevelsen inkluderer alt fra det første engagement, kampagner og tv-reklamer til modtagelse af bestilte varer til tiden – velfungerende og i pæn indpakning.

Som alle virksomheder skal detailhandlere lytte til både egen erfaring og erfaring fra amerikanerne, der har afholdt Black Friday siden 1952. De skal stille sig selv spørgsmålene: Hvad siger erfaringen? Hvad gør vi godt? Hvordan kan vi forbedre os? Hvad skal vi undgå? Hvilke nye tiltag bør vi gøre?

  1. Hav de rigtige færdigheder ombord

Det er vigtigt for de forhandlere og distributører, der ønsker at forbedre deres forretninger ved hjælp af Cloud Data Management, at de har den rette interne ekspertise til at styre disse systemer. Udover teknisk kompetent personale, der kan sikre, at organisationers digitale infrastruktur opfylder deres formål, har datadrevne virksomheder brug for data scientists og analytikere, der kan indsamle nøgleindsigt fra de enorme mængder data, de har til rådighed.

I lyset af den voksende betydning af handelsdage som Black Friday og Cyber ​Monday, skal detailhandlere sikre, at de altid har en velfungerende online infrastruktur. Med knapt to måneder til Black Friday, skal detailhandlerne se på hvilke investeringer, de har brug for i deres digitale platforme for at sikre tilgængelighed døgnet rund, når dagen kommer.