5G: Din næste bil bliver ikke selvkørende – til gengæld er den på nettet

Næste generation af den mobile netværksteknologi banker på døren, og inden længe vil 5G skabe nye muligheder inden for en række områder.

5G: Din næste bil bliver ikke selvkørende – til gengæld er den på nettet
Skrevet af Robert Høgh, strategikonsulent hos 3

I dette indlæg ser vi nærmere på, hvad 5G vil betyde for vores biler.

Selvkørende biler nævnes ofte som første eksempel på, hvad 5G kan ’gøre’ for forbrugerne. Det begynder at minde om en urban legend. Men den skulle dog være god nok:

De selvkørende biler er på vej, selv om de ikke helt er her endnu. Der er bl.a. noget lovgivning på området, som skal på plads, men det er ikke ensbetydende med, at udviklingen står stille. Indtil de selvkørende biler melder deres ankomst, giver det i stedet mening at tale om ’forbundne biler’. For allerede her er potentialet enormt.

Alt vil være på nettet

Det er umuligt at tale om 5G’s potentiale inden for infrastruktur og transport uden at nævne Internet of Things. Begrebet omfatter det, at fysiske objekter bliver koblet på internettet og på den måde kan sende og modtage data over mobilnetværket. Og med 5G kan mobilnetværket håndtere op til 1 million enheder pr. kvadratkilometer.

I fremtiden spås alle nyere biler at have indbygget simkort, som kobler dem på 5G-netværket, og det samme vil objekter i vores infrastruktur såsom lyssignaler. Der vil også være 5G-sensorer installeret langs veje, i trafikerede kryds og rundkørsler, ved fodgængerovergange og mange andre steder, hvor mennesker færdes.

Fordi bilerne og infrastrukturen er koblet på 5G-netværket, vil de være i stand til at sende data til hinanden og reagere på de informationer, de modtager øjeblikkeligt.

Når bilerne og infrastrukturen kan tale sammen

Det vil bl.a. betyde, at biler, som går i stå – enten pga. motorfejl eller pludselige uheld – sender en alarm ud til andre biler i nærheden. Deres 5G-opkoblede styresystem vil reagere på beskeden enten ved at bremse op, hvis de befinder sig umiddelbart bag den uheldige bil, eller ved at justere GPS’ens rutevejledning, så trafikken dirigeres uden om uheldet.

Et andet sandsynligt scenarie vil være, at bilerne kan kombinere data modtaget fra et lyssignal længere nede af vejen med informationer og de øvrige bilisters hastigheder, og på den måde advare chaufføren, hvis en anden bilist ser ud til at køre over for rødt.

Dette er alt sammen noget, der på sigt kan blive muligt med 5G. Men det er først når en tilstrækkelig stor masse af selvkørende biler bliver forbundne på 5G, og resten af teknologien også er på plads, at udviklingen for alvor begynder at tage fat.