900 hk Hoonitruck vækkes til live med 3D-print
Hjem NYHEDER 900 hk Hoonitruck vækkes til live med 3D-print

900 hk Hoonitruck vækkes til live med 3D-print

Af Redaktionen

Kærlighedsaffæren mellem gymkhana-guruen Ken Block og Fords pickup-trucks går langt tilbage.

900 hk Hoonitruck vækkes til live med 3D-printHan lærte at køre bil i en, brændte sine første drift-dæk af i en og har nu en Ford F-150 fra 1977 som omdrejningspunkt i sin seneste video.

Den såkaldte Hoonitruck – en tungt modificeret F-150 – gemmer på samme biturboladede V6-EcoBoost-motor som Ford GT og er tunet op på mere end 900 hestekræfter. Og så bærer den ovenikøbet rundt på den største 3D-metalprintede bildel nogensinde – en indsugningsmanifold.

3D-projektet er resultatet af en global arbejdsindsats: Ingeniører fra Ford Performance i USA har foretaget motorsimuleringer og samarbejdet med Fords europæiske forskningsingeniører for at udvikle manifolden ved hjælp af strukturanalyser. I samarbejde med tyske Aachens Universitets Digital Additive Production-institut har Fords ingeniører udviklet den avancerede indsugningsmanifold af aluminium, der transporterer luft fra turboladerne til motorens cylindre.

“Vi er så heldige at have adgang til den mest utrolige teknologi, men det her var samtidig et projekt, der pressede os – og vores datakraft – til det absolut yderste. Indsugningsmanifolden har en spindelvævslignende struktur, der ikke kan fremstilles på traditionel vis. Så vi endte med at opløse dens støttesystemer i syre, så kun nettet var tilbage,” forklarer Raphael Koch, materialeingeniør hos Ford Europa.

3D-printning er en værktøjsfri produktionsmetode, der både giver stor designfleksibilitet og reducerer materialevægt samt udviklingsomkostninger. Fremstillingsprocessen for Hoonitrucks 3D-printede indsugningsmanifold – som vejer næsten 6 kg – tog i alt 5 dage.

“Jeg synes, at Ford har gjort et exceptionelt stykke arbejde. Det er min favoritdel på Hoonitruck’en. Man kunne ikke have gjort det anderledes,” siger Ken Block.

Ford modtog for nylig en pris fra The Automotive Division of the Society of Plastics Engineers for 3D-printede bildele, der indgår i nye Ford Ranger- og Ford Mustang-modeller.

Se mere om Ken Blocks Gymkhana-projekt nedenfor.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>