Med milliardopkøbene af e-handelsplatformen Magento og marketing automation-systemet Marketo sidste år har Adobe cementeret sin førerposition inden for digitale kunderejser.
Nu er de to platforme blevet integreret med Adobe, og samtidig annoncerer Adobe en markant udvidelse af partnerskabet med Microsoft og LinkedIn.
På den årlige marketingkonference Adobe Summit i Las Vegas blev sløret i dag løftet for en række nyheder fra Adobe.
I efteråret 2018 købte Adobe verdens førende marketing automationssystem Marketo til en pris på 4,75 mia. dollars. Nu er Marketo integreret med Adobes Marketing Cloud, hvilket bl.a. betyder, at brugerne gennem Marketo Engage let og hurtigt kan trække eller redigere indhold fra Adobe Experience Manager eller Adobe Creative Cloud og automatisk bygge lister, der viser, hvad det næste skridt i deres B2Bsalgsindsats skal være.
E-handelsplatformen Magento blev købt af Adobe for 1,68 mia. dollars og er nu også en central del af Adobes portefølje. Med den nye Adobe Commerce Cloud – der bygger på Magento Commerce – kan virksomheder nu bedre skabe sammenhængende kunderejser på tværs af fysiske, digitale og virtuelle butikker.
Globalt økosystem med 300.000 udviklere
Integrationerne til Marketo og Magento er godt nyt for Adobes globale økosystem, der i dag tæller mere end 13.000 partnere og 300.000 udviklere.
“Med Marketo Engage kan vi tilbyde vores kunder en samlet indgang til verdens førende kreative værktøjer og branchens ledende B2B-platform til marketingautomatisering. Det er opkøb som Marketo og Magento, der giver os den kapacitet, der skal til for at tilbyde en komplet portefølje, som starter fra den første kreative sketch til eksekvering og evaluering af målrettede kampagner til ens slutkunder,” siger marketingchef for Adobe i Norden Klara Lundquist.
Styrket partnerskab med Microsoft og LinkedIn
Et nyt partnerskab mellem Adobe og Service Management-platformen ServiceNow har set dagens lys, og samtidig annoncerer Adobe et styrket samarbejde med Microsoft og LinkedIn, der bl.a. tæller en ny integration til LinkedIns marketingværktøj.
Adobe, Microsoft og LinkedIn sikrer bedre sammenhæng mellem datasæt for at forbedre det daglige arbejde med B2B-marketing via løsninger som Adobe Experience Cloud og Microsoft Dynamics 365.
”Mange virksomheder i dag har den udfordring, at deres kunders data og præferencer er isoleret på tværs af forskellige apps og services. Adobe vil gerne løse den udfordring, hvilket vi bl.a. gør gennem samarbejde med centrale aktører i hele det digitale økosystem som ServiceNow, der er eksperter inden for kundesupport. Derudover styrker vi tilbuddet til B2B-segmentet gennem øget integration og samarbejde med bl.a. LinkedIn, der har fået en nøglerolle i mange virksomheders B2B-salg,”siger Klara Lundquist.
Andre nyheder fra Adobe Summit i Las Vegas
- Adobe Experience Platform er nu bredt tilgængelig. Platformen, der før hed Adobe Cloud Platform, er den første åbne realtidsplatform til Customer Experience Management (CXM). Ved at bruge Adobe Experience Platform kan virksomheder få dybere indsigt i deres kunder. Platformen bruger arkiveret data fra alle led i organisationen til at skabe detaljerede kundeprofiler i realtid og bygger fundamentet for databaserede handlinger ved hjælp af AI og maskinlæring.
- Adobe Analytics Cloud giver nu virksomheder bedre mulighed for at analysere data fra både online og offline kanaler i realtid. Det nye Journey IQ forbinder den fulde kunderejse, hvilket sikrer, at man kan levere relevant indhold til de rette personer på det rigtige tidspunkt. Adobe Analytics er desuden blevet forbundet til Adobe Commerce Cloud.
- Adobe Advertising Cloud gør det let for virksomheder at planlægge, købe, måle og optimere deres annoncer. Nu kan virksomheder samle og automatisere kampagner på tværs af kanaler herunder også videokampagner.