Ægte innovation eller kejserens nye app?
Hjem NYHEDER Ægte innovation eller kejserens nye app?

Ægte innovation eller kejserens nye app?

Af Redaktionen

Jesper Dyhr, direktør for Platform & Data Management, SAP Nordic & Baltics fokuserer i denne Q&A på at vi ikke skal måle digitalisering på brug af smarte teknologier, når det i virkeligheden handler om at skabe værdi med data:

Ægte innovation eller kejserens nye app?

Jesper Dyhr, direktør for Platform & Data Management, SAP Nordic & Baltics

Hvordan måler man en virksomheds niveau for digitalisering?

”Digitalisering er ikke et mål i sig selv. Vi skal gå efter digital værdiskabelse i forretningen. Lige nu er apps det store dyr i åbenbaringen, og det kan give status at udvikle en smart app. Men at udvikle en app er ingen kunst i sig selv. Det afgørende er, at app’en gør en forskel. Forleden bestilte jeg varer på nettet og fik samtidigt mulighed for at downloade en app, som kunne spore min pakke. Smart og lækker app, som hele tiden havde statusmeldingen ”hos leverandør eller på vej”. Den gav mig besked, da jeg kunne hente pakken. App’en adderede ikke nogen værdi og kunne erstattes af en sms. Hvis app’en ikke er intelligent og bruger data til at levere bedre oplevelser, så er det bare ”kejserens nye app”. Den har ikke noget på!”

Hvor skal virksomheder fokusere?

”Helt overordnet skal langt de fleste virksomheder centralisere og standardisere med den ene hånd, men samtidig øge deres fokus på innovation med den anden. Det er to helt forskellige tilgange, som kan give succes sammen. For den mindre virksomhed kan det handle om at udnytte de mange cloud-baserede løsninger, der ofte tilbyder mere end rigelig funktionalitet, og så måske gå ind i nogle partnerskaber, som giver adgang til et bredere datagrundlag, end virksomheden selv ligger inde med. Det skaber grundlag for innovation. For de store virksomheder gælder det også om at standardisere og om at få styr på data på tværs af de mange data-siloer, som ofte findes i en virksomhed. Fordelen ved at samle data på én platform er, at man skaber hurtig og tværgående adgang, og det er nødvendigt, hvis den store organisation skal følge med i forhold til innovative konkurrenter.”

Er det udtryk for centralisering eller decentralisering af it-installationen?

”Svaret er både-og. I computerens barndom handlede det hele om centrale computere, som vi brugte fra ”dumme” terminaler. Siden har pc’er, servere og tilhørende applikationer givet alle mulighed for at opbygge deres eget datacenter. Nu er pendulet på sin vis ved at svinge tilbage. Flere og flere virksomheder tænker først på cloud, fordi det ikke kan betale sig at håndtere sin egen it-platform. Cloud-løsningerne hænger godt sammen med ønsket om at standardisere og centralisere. Til gengæld har vi et hav af decentrale enheder som smartphones, tablets og computere, der har adgang til de centrale systemer. Vi centraliserer altså virksomhedernes it-infrastruktur og kernefunktioner, men vi decentraliserer med nye måder at bruge data og applikationer på.”

Hvor er de største udfordringer for den typiske mellemstore virksomhed?

”Rygraden i virksomhedens it-installation er som oftest systemer til styring af produktion, salg og distribution. Og langt de fleste har gennem årene udbygget disse systemer med specifik funktionalitet for virksomheden. Nu er disse specialtilretninger en klods om benet, og virksomheden kan ikke komme videre uden en ny platform. Det er en ”rygmarvsoperation”, som ofte betyder, at man stort set skal starte forfra. Opgaven er kompleks, og det kræver store investeringer at komme igennem på den bedste måde. I den forbindelse er min klare anbefaling, at man skal standardisere og simplificere og kigge meget grundigt på cloud-løsninger i stedet for at drive hele infrastrukturen selv. Målet er bl.a. at samle og integrere på en fælles platform af data, for den intelligente brug af data er nøglen til fremtidig konkurrenceevne.”

Hvilke ledelsesgreb får vi brug for?

”Topledelsen skal fremme innovative teams i både it-organisationen og i forretningsenhederne. Der skal arbejdes mere langsigtet og efter et andet regelsæt end i den traditionelle forretning. Og for den konservative topleder kan de ”skæve” profiler, der ofte sidder i disse teams, virke useriøse, mens innovationsprojekterne kan ligne spild af penge. Men målet er netop at tænke ud af boksen og finde på nye forretningsmodeller. Risikoen er, at mindre og mere agile virksomheder overhaler de store. Det behøver i min optik slet ikke at dreje sig om kunstig intelligens eller anden førende teknologi. De seneste år har vi set masser af eksempler på nye virksomheder, der er blevet markedsledende, fordi de har tænkt i nye forretningsmodeller og processer kombineret med intelligent brug af data og eksisterende og gennemtestet teknologi.”

Svarene kommer fra:
Jesper Dyhr, direktør for Platform & Data Management, SAP Nordic & Baltics

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>