Ændret købsadfærd får Telenor til at optimere salgskanaler

Ændret købsadfærd hos kunderne får Danmarks næststørste teleselskab til at investere i nye og mere effektive butikskoncepter, så Telenor er tilgængelig de steder, hvor kunderne er og ønsker at gøre deres køb.

Ændret købsadfærd får Telenor til at optimere salgskanaler 1Det betyder, at Telenor kommer til at lukke 13 af sine butikker for i stedet at investere i nye salgssamarbejder, digitale platforme og nye butikskoncepter – herunder nye box format-butikker.

Telenor følger en målrettet strategi om konstant at tilpasse sine salgskanaler, så virksomheden har den rette fysiske og digitale tilstedeværelse i forhold til kundernes adfærd. Senest har virksomheden øget distributionskraften ved at indgå nye salgsarbejder med Elgiganten og Power, ligesom Telenor løbende udvikler nye butikskoncepter, som det nyeste box-format, der skyder op i løbet af 2020 og 2021.

”Vi følger kundernes trafikmønstre tæt, så vi har en stærk tilstedeværelse på de steder og platforme, hvor kunderne er. Vi ser, at kunderne i stigende grad rykker mod vores digitale kanaler, og over mod vores salgskanaler i storcentre og multistores, og det er bevægelser, vi naturligvis også må følge. Under Corona er vi blevet yderligere bekræftet i behovet for et diversificeret kanalmix, og vi kan se, at flere danskere fastholder de ændrede adfærdsmønster og søger online, og derfor har vi valgt at investere i nye salgskanaler, digitale platforme og nye beliggenheder, mens vi på samme tid lukker 13 af vores butikker,” siger Tor-Arne Fosser, markedsdirektør for privat i Telenor.

Fortsat stærk tilgængelighed for kunderne
Som et led i investeringerne i nye butiksformater, åbner Telenor i juli den første i en række af nye effektive butikskoncepter på Ros Torv i Roskilde, og lignede butikskoncepter vil følge i løbet af 2020 og 2021.

”Det nye ’box format’ er vores bud på en fremtidig retail-løsning, hvor Telenor leverer et bredere produktsortiment og ønsker at give kunderne en bedre kundeoplevelse – Det sker blot på færre kvadratmeter, hvilket øger vores muligheder for mere centrale placeringer og øger tilgængeligheden for de af Telenors 1,6 millioner danske kunder, der fortsat ønsker personlig betjening i en butik,” siger Tor-Arne Fosser.

Udover de nye box format-butikker, har Telenor fortsat en stærk fysisk tilstedeværelse med 39 landsdækkende butikker og salg i Elgigantens 38 butikker, ligesom CBB´s produkter kan købes i Power. Telenors kunder er generelt også glade for Telenors kundeservice til både hjælp, rådgivning og køb, hvilket også understøttes af, at Telenor har markedets mest tilgængelige åbningstider i Kundeservice.

Ændringer af medarbejderstaben
I forbindelse med investeringer i et mere bredere kanalmix lukker Telenor 13 butikker og opsiger 59 medarbejdere, ligesom en række medarbejdere vil blive omrokeret og få tilbudt nye stillinger i Telenor.

”Vi er glade for alle vores dygtige medarbejdere, og derfor har vi forsøgt at flytte så mange eksisterende medarbejdere rundt som overhovedet muligt. Men med nedlukningen af 13 butikker kommer vi desværre ikke udenom, at vi er nødsaget til at sige farvel til 59 af vores gode medarbejdere. Det er rigtig ærgerligt, og vi forsøger at hjælpe vores medarbejdere videre på bedst mulig vis,” siger Tor-Arne Fosser.