Salesforce nye rapport “State of Marketing” viser, at AI og marketing er en kombination, der skaber store forventninger i virksomhederne og mere indflydelse for marketingafdelingen.

Lotta Laurin, Marketingchef i Norden hos Salesforce
Salesforce har netop frigivet deres State of Marketing rapport, der viser at marketing indtager en stadig mere central rolle. Ifølge rapporten anser nĂŚsten halvdelen (45 procent) af de adspurgte marketing for at vĂŚre den afgørende faktor i forhold til at drive kundeoplevelsen fremad pĂĽ tvĂŚrs af hele virksomheden – det er en fremgang pĂĽ hele 24 procent i forhold til sidste ĂĽr.
“Marketingafdelingen har en unik rolle med sin forstĂĽelse for forbrugerens behov og forventninger. I 2019 burde alle marketingchefer fokusere pĂĽ at udnytte dette og indtage en større position i ledelsesgruppen,” udtaler Lotta Laurin, Marketingchef i Norden hos Salesforce.
Personaliseringen er drevet af AI
I takt med at AI fortsÌtter med at blive udviklet benytter marketing ogsü de nødvendige vÌrktøjer til at kunne spü om kunderejsen og personalisere sine tilbud. Andelen af marketingfunktioner, der har taget AI til sig er øget med 45 procent siden 2017. Et tal der forventes at vokse med 257 procent globalt over de kommende to ür.
I Norden er det 38 procent, der anvender AI i deres arbejde og 38 procent anvender stemmebaserede-assistenter i kommunikationen. Dette kan sammenlignes med USA, hvor kun 21 procent anvender AI og 28 procent anvender stemmebaserede-assistenter, og Storbritannien hvor tallene er henholdsvis 31 procent og 27 procent. Yderligere 80 procent vurderer at personaliserede budskaber og skrĂŚddersyede kunderejser er stĂŚrke elementer i marketingindsatsen.
Tillid er afgørende
Nye krav til integritet og data-beskyttelse har ogsü medført at forbrugerens tillid til brandet er blevet et spørgsmül med høj prioritet. Over halvdelen (51 procent) af alle adspurgte siger, at de er bevidste om hvilke krav der gÌlder, men kun 30 procent er helt tilfredse med deres formüen i forhold til at hündtere balancen mellem at leve op til data-beskyttelseskravene og forventningen om personaliseret dialog.
43 procent af de nordiske marketingafdelinger vurderer, at de gør mere, end hvad der krÌves for at leve op til at kravene om forbrugerintegritet.
“Marketing vender sig i stadig stigende grad mod AI for at kunne udnytte data til at skabe personaliseret kommunikation. Men prĂŚcis som i andre store teknologiskift medfører stigningen af AI i marketing en rĂŚkke nye spørgsmĂĽl. Som følge af de nye regler om data-beskyttelse er det en nødvendighed at opnĂĽ forbrugernes tillid. Mere end halvdelen af alle marketingteam er nu mere opmĂŚrksomme pĂĽ at finde en balance mellem personalisering og dataintegritet end de var for to ĂĽr siden,” siger Lotta Laurin.