Alfa Laval strømliner produkter til nye e-market behov

E-business og online marketing skabte nyt behov for digitalisering af Alfa Lavals produktstyring.

Björn Wilhelmsson, programdirektør for PLM hos Alfa Laval.

Alfa Laval fik fuld kontrol over produktporteføljen på verdensplan og styrket sin kundeindsigt i tæt samarbejde med Wipro.

Et tæt samarbejde mellem Alfa Laval og Wipro har resulteret i optimeret produktstyring og uvurderlig indsigt i kundernes adfærd. Wipro har hjulpet Alfa Laval med at optimere og digitalisere virksomhedens produkthåndtering i så høj grad, at Alfa Laval nu kan rulle løsningerne ud på verdensplan.

Opdatering af datahåndteringen

Historisk set er informationer og data om produkterne hos Alfa Lava blevet håndteret af medarbejdere inden for hver sin produktgruppe.

Men da digitale trends som e-business og online marketing begyndte at dukke op, blev det hurtigt tydeligt, at den traditionelle tilgang til datahåndtering ikke ville fungere optimalt i fremtiden. Derfor besluttede Alfa Laval at begive sig ud på en rejse mod et ambitiøst mål, som de kalder for One PLM (Product Lifecycle Management).

Projektet skulle give virksomheden en fælles tilgang til datahåndtering og produktstyring. En vigtig faktor, når man som Alfa Laval alene i Danmark har en omsætning på 4,8 mia. kroner om året. Alfa Laval samlede derfor teams, der fik til opgave at definere standarder og skabe fælles business-processer og fælles modeller for produktarkitektur og enterprise-data. Wipro fik til opgave at hjælpe med at udvikle de digitale løsninger til produktstyring og datahåndtering.

Ny indsigt i kundernes adfærd

”Vi har i løbet af fem års tæt samarbejde med Wipro udviklet stort set alle funktioner i en række forskellige systemer, der alle tager udgangspunkt i behovet hos de teams, der arbejder med grundstrukturen i PLM. Wipro har blandt andet udviklet et avanceret business intelligence-værktøj, der giver os et bedre overblik over vores omfattende produktportefølje. Værktøjet giver en bedre forståelse af, hvilke produkter, der sælger, og giver os samtidig en meget større indsigt i kundernes adfærd,” siger Björn Wilhelmsson, programdirektør for PLM hos Alfa Laval

Rulles ud på verdensplan

Alfa Laval har defineret fælles processer for produktudvikling og change management, hvor de har integreret produktkonfiguration, PLM- og ERP-systemer. Virksomheden har også indført såkaldte assortment control-processer, der identificerer produkter, der ligger længe på hylderne eller som slet ikke sælger.

”Med det nye overblik kan vi meget hurtigere udfase de ikke-sælgende produkter. I nogle tilfælde har det ført til en reduktion i produktudbuddet på op til 60 procent,” siger Björn Wilhelmsson, programdirektør for PLM hos Alfa Laval

Nu ruller Alfa Laval PLM-løsningerne ud til forskellige forretningsområder i hele verden. Virksomheden har fundet en effektiv model, hvor Wipro klarer de tunge løft, så de enkelte forretningsområder kan fokusere på at få mest muligt ud af informationer og data.

”Når den store opgave med implementering af PLM-løsningerne er overstået, forventer vi, at kunderne også vil kunne mærke effektiviseringerne. One PLM har givet os en meget større bevidsthed om, hvordan produktdata kan være et aktiv for virksomheden, og hvor vigtigt det er at optimere brugen af data,” siger Björn Wilhelmsson, programdirektør for PLM hos Alfa Laval.