Nu er vi i et nyt årti, og med det kommer der nye trends og innovationer i rejsebranchen.
Amadeus har en forudsigelse om årets store teknologiske trends inden for rejser. VR og stemmestyring er to områder, der dominerer.
1. Stemmestyring revolutionerer rejsebranchen
Stemmebaseret interaktion forventes at spille en stor rolle for kundeoplevelsen, da der lige nu er sker en stor ændring mellem menneskelige og computerbaserede aktiviteter. Det oplever vi allerede nu i dagligdagen i form af stemmeassistenter. Nu er denne teknologi i fremgang, også inden for rejsebranchen, og vi vil se en stor effekt – især inden for kundeoplevelser.
2. Superapper bliver stadig mere populære
Superapper er en trend, der vokser sig stadig stærkere. En superapp er en applikation (app), som inkluderer flere forskellige apper i en, og det betyder at brugerne blandt andet kan være aktive på sociale medier, shoppe, bestille mad eller taxa, købe billetter, bestille hotelværelser og meget mere uden at skulle skifte mellem forskellige apper. Ydermere kan vi forvente, at apper og andet indhold til mobiltelefonen vil udvikle sig yderligere, da 5G-netværket bliver mere og mere udbredt i 2020.
3. Visuelle rejser vokser sig stærkere
Virtual Reality (VR) vil spille en stadig større rolle i rejsebranchen. Da VR-headsets falder mere og mere i pris, vil rejsebureauerne begynder at bruge VR i større udstrækning end tidligere, primært for at markedsføre deres destinationer. Det vil også bidrage til, at mennesker, der ikke har mulighed for at rejse til udlandet, alligevel skal kunne få en rejseoplevelse.
4. Teknologien er afgørende for at fastholde loyale rejsende
Teknologien vil udgøre en vigtig faktor for rejsebureauerne i deres arbejde med loyale rejsende. Det bliver nødvendigt for rejsebranchen at investere i teknologi, som gør det muligt for dem at tale med deres kunder, og samtidig holde omkostningerne nede for at få nye kunder.
5. Menneskelig kontakt fortsat vigtig
Samtidig med, at teknologien vil levere revolutionerende løsninger til kundeservice, og for at kunne forudsige adfærd og eventuelle problemer, foretrækker rejsende stadig menneskelig kontakt. Rejsebureauerne skal derfor sikre, at der opretholdes en balance mellem automatiserede løsninger og personlig kontakt for at kunne levere den bedst mulige kundeoplevelse.