Amadeus har opregnet fem vigtige tendenser inden for betalingsstyring i rejsebranchen.
De kan forenkle arbejdet med leverandørbetalinger og bidrage til at rejsebureauerne øger deres indtægter.
1. Betalings-API’er
Grænseflader for programmering af betalingsapplikationer (API’er) har vist sig at være et vigtigt værktøj for rejsebureauer til at kunne foretage betalinger hurtigere, smartere og billigere ved at oprette forbindelse til ét enkelt system. Det giver rejsebureauer mulighed for at betale flyselskaber, hoteller og andre leverandører med et bredt udvalg af metoder. Ved at bruge intelligent optimering, der foreslår den bedste betalingsmetode, er det muligt at sænke omkostningerne ved f.eks. at bruge rabatter. Amadeus har vist, at man på den måde kan opnå forbedringer af marginaler på op til 30 procent.
2. ’Tokenisering’
Håndtering af betalinger er kompliceret, og en stor del af kompleksiteten kommer af, at bedragerier skal minimeres og at data skal beskyttes. Mange betalingseksperter hævder, at tokenisering er næste skridt inden for digitale betalinger. Dette er noget Amadeus allerede tilbyder. Et eksempel er virtuelle betalingskort til engangsbrug, der i væsentlig grad kan minimere risikoen for bedrageri og samtidig hjælpe rejsebureauer med at overholde direktivet om PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
3. Integreret salg
Stigningen i virtuelle kort gøres mulig ved at de integreres med bookingværktøjer, hvilket betyder at der oprettes et “centralt betalingshub”. Via dette hub er det muligt at kontrollere hele betalingskæden, lige fra at en rejsende betaler, til at pengene udbetales til rejseleverandøren. På den måde kan betalingerne følge hele flowet, hvilket mindsker omkostningerne ved betalingsstyring samt genererer indtægter.
4. Vindende partnerskab
En forudsætning for at digitale leverandørbetalinger kan fungere godt, er samarbejde. Rejsebureauer skal være klar til at bruge virtuelle kort, og rejseleverandører såsom flyselskaber, skal være villige til at acceptere og håndtere dem. Her er der dog en vis friktion, da visse leverandører opkræver høje gebyrer for at håndtere en del betalingsmuligheder. Amadeus har med en ny tilgang kunnet påvise, at disse omkostninger kan mindskes med op til 70 procent, samtidig med at flyselskabernes og deres rejsebureaupartneres interesser tilgodeses på en bedre måde. Thai Airways har f.eks. opnået fantastiske resultater ved at implementere denne tilgang, og det har også styrket loyaliteten til deres rejsebureaupartnere.
5. Betalinger i realtid
Selvom vi nu skriver 2020, er betalingsstyring stadig præget af manuel håndtering blandt de forskellige rejseudbydere. Historisk set har branchen vænnet sig til systemer, der fungerer ”godt nok”. Det er bare ikke længere nok – folk forventer, at betalinger sker automatisk og hurtigt.
Med API-integration kan aktører finde nye måder at tilbyde og administrere betalinger på, f.eks. betaling i flere forskellige valutaer og håndtering af bookinger i sidste øjeblik. Nye digitale betalingsmetoder, såsom virtuelle kort, giver øjeblikkelige og automatiserede processer, der kan øge indtægterne og reducere omkostningerne.