Blue City fortsætter opkøbsvæksten i jagten på en renere verden
Hjem NYHEDER Blue City fortsætter opkøbsvæksten i jagten på en grønnere verden

Blue City fortsætter opkøbsvæksten i jagten på en grønnere verden

Af Redaktionen

Begge selskaber er specialiseret i køb, salg og reparation af genanvendt elektronik og deler en fælles vision om at gøre Verden grønnere gennem effektiv udnyttelse af ressourcer.

Det samlede selskab bliver med 16 butikker samt webshops i Danmark og Sverige, og en omsætning på mere end 300 millioner kroner, det absolut største på det danske marked.

Herudover, bliver selskabet en toneangivende skandinavisk aktør, og dermed et stærkt alternativ til de traditionelle elektronikforhandlere og producenter, der har begrænset fokus på bæredygtighed.

Blue City fortsætter opkøbsvæksten i jagten på en renere verden

GreenMinds hidtidige ejere, Jakob Højland (til venstre) og Brian Funch, (til højre) samt andre nøglemedarbejder fortsætter i ledende roller i den nye organisation.

– Vi er stolte af – og glade for den indgåede aftale, som samler os i fælles stærk enhed. GreenMind er den største uafhængige reparatør af forbrugerelektronik i Danmark, og den bedste måde at reducere klimabelastningen fra elektronik på, er ved at forlænge levetiden på din iPhone, tablet eller PC – så matchet er perfekt. Med opkøbet har vi skabt fundamentet, der skal til for at opfylde vores store ambitioner om et mere bæredygtigt samfund, og samtidigt er dette også et vigtigt skridt på vej mod at nå vores vækstmål, udtaler Mikkel Fruergaard, CEO i Blue City.

Virksomheden føres videre under brandet ’GreenMind’, da dette navn på allerbedste vis illustrerer selskabernes ønske om bæredygtige løsninger og cirkulær økonomi som respons til klimaudfordringen. GreenMinds hidtidige ejere, Jakob Højland og Brian Funch samt andre nøglemedarbejder fortsætter i ledende roller i den nye organisation.

– Vi vil gøre op med den brug-og-smid-væk-kultur, som på verdensplan er skyld i et eklatant miljøsvineri. Vi møder i stigende grad forbrugere, som har et ønske om at handle mere bæredygtigt – hvad end det er reparation af et produkt man er glad for, eller det at handle genanvendt elektronik. Det her er drømmescenariet for os, og vi kommer sammen til at sætte et kæmpemæssigt positivt miljøaftryk indenfor området. Vores bæredygtige produkter er allerede af høj kvalitet og tilbydes til fordelagtige priser, men for at sætte endnu mere skub i bevægelsen mod klima-rigtige valg, kommer vi nu til at tilbyde 3 års garanti, når du handler hos os – på den måde er du som forbruger bedre sikret på vores produkter, end når du handler nyt. Dermed tilbyder vi nu en samlet pakke som ingen andre gør og derfor er ambitionen at få endnu flere til at tænke bæredygtigt, siger Jakob Højland, direktør i GreenMind.

Kæmpe klimapotentiale

I dag genbruges alt for lidt – på verdensplan smides årligt mere end 40 mio. tons elektronisk affald ud! – eller hvad der svarer til 800 bærbare i sekundet. Kun 15% af alle smartphones genanvendes og seneste tal fra Tænk viser at hele 24% af alle gamle iPads blot hensygner i folks skuffer. Telia Danmark forventer dertil at op mod 40% af alle solgte smartphones er genanvendte. Så der er kæmpe potentiale for at fortsætte udviklingen og gøre en forskel.

– Vi drømmer om en ren planet, og det er det vi hver dag sammen med vores kunder arbejder målrettet hen imod. Klimasituationen kræver dog maksimal handling allerede nu og derfor har vi i det nye selskab besluttet os for at gøre noget helt vildt og crazy, nemlig at plante og vedligeholde mindst 1 million træer i Danmark indenfor de næste 5 år. Disse træer vil blive plantet som en permanent skov så vores kunder kan besøge området, og præcis vide hvilken fantastisk biodiversitet og naturoplevelse som de har været med til at skabe. For at rydde op efter os selv, og for at fejre sammenlægningen af de 2 selskaber, starter vi med at plante et træ for hver telefon, computer og tablet vi har solgt siden selskaberne blev grundlagt, det modsvarer ca. 300.000 træer. Efterfølgende vil vi så plante et træ for hver enhed vi sælger fremadrettet – og vi vil selvfølgelig give kunderne mulighed for at plante med. Det her er et meget stort og unikt projekt og det er noget vi gør sammen med vores kunder for at skabe høj positiv effekt for miljøet. Vi kender ikke til andre selskaber i Danmark der har plantet 1 million træer, så når man samtidig tænker på vores beskedne størrelse så må gerne mene vi er en smule tossede, udtaler CEO Mikkel Fruergaard.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>