BMW Group gearer op: Elektrisk, digitalt og cirkulært

BMW Group lancerede i denne uge strategien for en ny æra.

BMW Group gearer op: Elektrisk, digitalt og cirkulært

De første spydspidser i BMW’s nye teknologioffensiv ruller ud på de danske veje allerede i 2021.

Fra 2025 skal en helt ny generation af modeller løfte selskabet til et nyt niveau inden for teknologi og bæredygtighed.

BMW Groups øverste chef, Oliver Zipse, var krystalklar om selskabets ambitioner i sin tale på BMW Group Annual Conference i denne uge. ”Vi har en klar køreplan til at gøre omstillingen af vores industri til en reel konkurrencefordel for os i løbet af de næste år: Elektrisk, digitalt og cirkulært”.

På konferencen blev den fuldelektriske SUV – BMW iX – præsenteret. Og den produktionsklare BMW i4 blev også vist for første gang.

BMW Group inddeler sine fremtidsplaner i tre faser. Den første fase tilhører pionerperioden med BMW i3 og BMW i8. Gennem disse modeller har virksomheden indført ny teknologi og gradvist elektrificeret modelporteføljen med elbiler og en række plug-in-hybrider. Samtidig er udviklingen af software og digital interaktion med bilerne gået stærkt.

Den anden fase knyttes til valgfriheden til at vælge drivlinje – fra forbrændingsmotor til fuldelektrisk i samme model – også kaldet ”Power of Choice”. Denne approach er vist første gang i BMW X3, og også næste generation af BMW X1 vil kunne fås med alle typer drivlinjer.

Ny fase – Die NEUE KLASSE
Den tredje fase vil være fuldt implementeret i 2025, og den nye retning har fået navnet Neue Klasse. Kendere af BMW husker Neue Klasse fra 60’erne og 70’erne, hvor en række nye modeller tog virksomheden til nye højder og etablerede BMW som et premiummærke.

Neue Klasse vil blive karakteriseret på tre måder: En fuldstændig omdefineret it- og softwarearkitektur, en ny generation af højtydende elektriske drivlinjer og batterier samt en radikal ny tilgang til bæredygtighed i hele bilens livscyklus. Disse vil danne grundlag for en ny tidsalder, hvor selskabet vil sætte nye standarder for elektrificering og digitalisering – naturligvis kombineret med typiske BMW dyder.

Modellerne fra Neue Klasse vil byde på en helt ny brugeroplevelse. Designet bliver kompromisløst rettet mod aerodynamik og en fuldelektrisk drivlinje, med proportioner, der adskiller sig fra, hvad vi kender – særligt med hensyn til interiør og rummelighed i kabinen. Sammen med et nyt battericelledesign, vil dette reducere det elektriske forbrug markant under kørslen.

Neue Klasse-generationen bliver skalerbar, med modeller i alle segmenter, fra store serieproducerede volumener til eksklusive og sportslige M-modeller. En elektrisk drivlinje baseret på brændselsceller er også en af mulighederne, som projekteres.

Et paradigmeskifte
Med Neue Klasse-generationen, ønsker BMW Group at sætte bæredygtighed i højsædet. Overgangen til vedvarende energi og strømlining af produktionsprocesser er nøgleområder. BMW Group vil også arbejde på at reducere det samlede energiforbrug. I betragtning af den stadigt stigende knaphed på ressourcer, er dette afgørende for BMW Groups bæredygtige perspektiv.

Derfor vil andelen af sekundære råmaterialer, der anvendes til fremstillingen af Neue Klasse – fx genanvendt stål, plast eller aluminium – stige markant, samtidig med at udvindingen af primære råmaterialer reduceres. Med dette princip ønsker BMW Group et paradigmeskifte i bilproduktionen ved at udvikle biler med sekundære råmaterialer, hvor kvalitet, sikkerhed og tilgængelighed tillader det.

Selv om en elbil ikke udleder CO2 under kørslen, må man have fokus på hele bilens livscyklus. Med den stadigt stigende produktion af elbiler betyder det, at en langt større andel af CO2-emissionerne i et “vugge-til-grav”-perspektiv nu kommer fra produktionen og gennem forsyningskæden. Netop derfor er brugen af vedvarende energi – som solenergi – et vigtigt redskab til at reducere CO2-udledningen og fodaftrykket af en elbil.

“Vi er opsat på at sikre, at den “grønneste” elbil på markedet er produceret af BMW Group,” sagde Oliver Zipse på konferencen.

10 millioner elbiler i 2030
Allerede i 2023 forventer BMW Group at dække over 90 procent af de forskellige segmenter med elbiler. Næste generation af BMW X1, BMW 5-serien og BMW 7-serien er allerede bekræftet som kommende elbiler.

Når tredje fase er implementeret i 2025, forventer BMW Group et gradvist fald i efterspørgslen efter biler med forbrændingsmotorer. Samtidig forventes det, at salget af fuldelektriske biler fortsat vil stige med over 20 procent årligt mellem 2025 og 2030. Baseret på dagens forventninger i markedet, vil mindst 50 procent af det globale salg i 2030 være elbiler. BMW Group forventer at have omkring 10 millioner elbiler på verdens veje i løbet af de næste 10 år.

MINI bliver et fuldelektrisk bilmærke
MINI får en banebrydende rolle i BMW Group fremover. Det traditionsrige og urbane mærke er helt ideelt til elektrisk mobilitet. MINI vil derfor introducere sin sidste nye model med forbrændingsmotor i 2025, og kun lancere elektriske modeller herefter. Inden 2027 vil de elektriske modeller tegne sig for mindst halvdelen af alle leverede kundebiler. I begyndelsen af 2030’erne vil hele produktporteføljen hos MINI være fuldt elektrificeret.

Den fuldelektriske MINI Cooper SE produceres nu på fabrikken i Oxford – Home of MINI. Den næste generation af MINI Countryman vil blive bygget i Leipzig, Tyskland fra 2023. En helt ny MINI crossover-model vil blive produceret med både forbrændingsmotor og i en fuldelektrisk version.

BMW Group Annual Conference og årsrapport 2020
Flere detaljer fra konferencen, hvor BMW Group også fremlagde de økonomiske resultater for 2020 og forventningerne til 2021, kan læses her.