BMW Groups nye strategiske retning: Bæredygtighed og effektiv ressourcehåndtering

BMW Group gør bæredygtighed og ressourceeffektivitet til centrale elementer i virksomhedens nye strategiske retning.

BMW Groups nye strategiske retning: Bæredygtighed og effektiv ressourcehåndtering 1
Bæredygtighed og effektiv ressourcehåndtering er centrale elementer i BMW Groups nye strategiske retning

Bestyrelsesformand Oliver Zipse præsenterer nu de første detaljer om denne strategiske retning samt selskabets mål frem til år 2030. Zipse mener, at premium og bæredygtighed vil være uløseligt forbundet i fremtiden. Samtidig løfter han sløret for en kommende fuldt elektrisk BMW 7-serie.

BMW Group er baseret på et stærkt fundament: I de seneste år og årtier har virksomheden gentagne gange sat standarden for bæredygtighed. Princippet om løbende forbedringer vil fortsat være en vigtig del af strategien for at reducere CO2-emissionerne og forbedre ressourceeffektiviteten.

Som en del af denne proces fastsætter BMW Group klare mål for CO2-reduktionen frem til 2030.

For første gang inkluderer disse mål hele livscyklussen fra forsyningskæden til produktionen til selve brugsfasen. Målet er at reducere CO2-emissionerne betydeligt med mindst en tredjedel per bil på tværs af hele produktporteføljen. Med en flåde på omkring 2,5 millioner biler – hvilket er antallet af biler produceret i 2019 – vil det svare til en reduktion på mere end 40 millioner tons CO2 i løbet af livscyklussen frem til 2030.

“Jeg tror, at kampen mod klimaændringer, og hvordan vi bruger vores ressourcer, vil være afgørende for fremtiden for vores samfund og for BMW Group. Vores ambition som premium bilproducent er at være førende inden for bæredygtighed. Derfor tager vi ansvar direkte ved at gøre disse elementer centrale for vores fremtidige strategiske retning. Denne nye retning vil blive forankret i alle faser – fra administration og indkøb til udvikling og produktion hele vejen til salg. Vi tager bæredygtighed til det næste niveau,” siger Oliver Zipse.

Uddrag af den nye strategiske retning:

  • Bestyrelsen og ledelsen vil blive målt i forhold til nye bæredygtighedsmål.
  • CO2-mål for hele livscyklussen frem til 2030.
  • Vidtrækkende produktstrategi: en betydelig reduktion af emissionerne med mere end syv millioner elektrificerede biler.
  • CO2-udslip fra fabrikker og produktion skal sænkes med 80 % per bil.
  • Cirkulær økonomi som vision for ressourcestyringen.
  • Målsætning om at have den mest bæredygtige forsyningskæde i branchen.

Produktstrategi: fuldt elektrificerede bestsellere

Ved udgangen af 2021 vil BMW Group tilbyde fem fuldt elektrificerede biler: BMW i3, MINI Cooper SE, BMW iX3, BMW iNEXT og BMW i4. En anden milepæl er den kommende generation af BMW 7-serien. Flagskibet vil være tilgængelig med fire forskellige drivlinjer: en effektiv diesel- eller benzinmotor med 48-volt teknologi, en plug-in-hybrid og for første gang også som ren elbil. BMW Group vil tilbyde 25 elektrificerede modeller i 2023, hvoraf halvdelen vil være rene elbiler.

Desuden vil den omfattende elektrificering blive rullet ud gennem volumenmodellerne som BMW X1 og BMW 5-serien, som også i fremtiden vil blive tilgængelige med de fire forskellige drivlinjer – som ren elbil, plug-in-hybrid samt diesel og benzin med 48-volt teknologi.