CES 2020: LG introducerer nye rammer for at fremme AI-teknologi

På CES 2020 præsenterede LG Electronics teknologichef, Dr. I.P. Park, en ramme for fremtidens AI-udvikling.

CES 2020: LG introducerer nye rammer for at fremme AI-teknologi 1Den konceptuelle ramme, der går under navnet “Levels of AI Experience: the Future of AI and the Human Experience”, er tilpasset til LGs ThinQ-brand og virksomhedens ambitiøse vision om at omdanne de daglige erfaringer ved at forbinde alle dele af vores liv via intelligente berøringspunkter.

Under sin tale forklarede Dr. Park, at det midt i bølgen af AI-relaterede ideer og koncepter er vigtigt at dele en struktureret ramme for AI-udvikling med branchen for at skabe meningsfulde resultater for kunderne. Dr. Park præsenterede sammen med Jean-François Gagné, grundlægger og administrerende direktør for Montreal-baserede Element AI.

Sammen diskuterede de, hvordan rammen blev udviklet, og hvordan industrien har et ansvar i udviklingen af fremtidige teknologier. De forklarede yderligere de fire niveauer af AI-oplevelse (AIX), effektivitet, personificering, ræsonnement og udforskning.

Effektivitet, som er det første niveau, er, hvor specifikke enheder og systemfunktioner kan automatiseres ved hjælp af enkle kommandoer. Dette er for eksempel muligt med de fleste stemmestyrede og AI-baserede produkter på markedet i dag. På dette niveau justerer AI automatisk ydelsen i henhold til foruddefinerede sensorparametre. Et eksempel på dette er LGs ThinQ-klimaanlæg, som via smarte sensorer registrerer, om der er mennesker i rummet og justerer temperaturen og luftstrømmen efter dette.

Personificering, som er det næste niveau, fokuserer på mønsterindlæring for at optimere og personalisere enhedens funktioner. Ifølge Gagné kan AI-drevne enheder og tjenester på dette niveau indsamle data fra interaktion med miljøet og brugerne samt genkende mønstre og bruge disse til at forbedre deres evne til effektivt at udføre opgaver og forenkle brugerinteraktioner.

Ræsonnement, det tredje niveau, beskriver en AI, der bruger impact learning gennem den kombinerede intelligens, som et system bestående af flere forskellige enheder og tjenester. Ved at forudse grunden til at vise mønstre og adfærd, kan AI på dette niveau bedre forudsige og fremme positive resultater for brugeren.

I fremtiden vil ræsonnement, niveau fire, være det ultimative mål for LGs AI ifølge Dr. Park. Ved at bruge et koncept kaldet eksperimentel indlæring baseret på videnskabelige metoder, kan AI-baserede systemer udvikle nye færdigheder ved at skabe og teste hypoteser. Dette gør det muligt for AI-systemerne at lære og forbedre sig for at skabe merværdi for brugerne.

Derudover præsenterede Dr. Park en række forskellige AI-innovationer, der vises på LGs CES-stand. LG ThinQ Zone viser, hvordan virksomhedens AI-produkter og -tjenester interagerer og tilpasser sig hverdagen for at give markant merværdi for kunderne. LGs ThinQ Home-oplevelse starter allerede ved hoveddøren, hvor ansigtsgenkendelse og vennegenkendelse i LGs Smart Door sikrer, at gæsten har adgang, før døren låses op. Biometrisk oplæsning er også påkrævet for at få adgang til det sikre rum ved leverancer af friske fødevarer. Når du tager hjemmefra, kan den indbyggede skærm i den smarte dør præsentere relevante oplysninger såsom vejr og trafik. Døren kan også omstille alle LG ThinQ-enheder til at gå i strømbesparende tilstand, når der ikke er nogen hjemme.

I sin Connected Auto Zone viser LG desuden en mere personlig oplevelse for bilpassagerer, der giver både chauffører og passagerer mulighed for at tage komforten fra hjemmet med på rejsen. Den opkoblede billøsning er baseret på LGs webOS Auto-platform og er udviklet i samarbejde med bilsædeproducenten Adient. OLED-skærme i bilen giver brugerne mulighed for at fortsætte med at nyde den film, de begyndte at se derhjemme.

I ThinQ Fit Collection Zone kan besøgende opleve virtuelt mode uden at skulle gå ind i et prøverum. LG ThinQ Fit er en videreudvikling af virksomhedens originale Smart Mirror-koncept. Systemet bruger 3D-kameraer til at måle brugerens krop og derefter oprette en virtuel avatar, der bruges til at teste virtuelt tøj. Teknologien kan drage fordel af big data for at komme med forslag til tøj og dele links til platforme, hvor tøjet kan købes.

Og hvad ville CES være uden robotter? LGs robotløsninger vil imponere besøgende med deres kulinariske evner, effektivitet og førsteklasses gæstfrihed i fremtidsrestauranten CLOis Table Zone. Her administrerer LGs CLOi-robotter hele virksomheden med alt fra at tage imod bestillinger og lave mad til servering og afrydning. Gæster foretager reservationer via ThinQ-appen og bestemmer menuen via smarte højttalere, smart-TV eller en smartphone.