Danish Agros digitale mantra – tænk stort, start småt
Hjem NYHEDER Danish Agros digitale mantra – tænk stort, start småt

Danish Agros digitale mantra – tænk stort, start småt

Af Redaktionen

Danish Agro er nået langt med sin digitaliseringsstrategi, der blev lanceret i 2018, hvor digitale værktøjer til landbruget blev gjort til et strategisk fokusområde for koncernen.

Danish Agros digitale mantra – tænk stort, start småtKoncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, er tilfreds med de værktøjer, der allerede nu hjælper landmændene, og ser frem til at tilbyde endnu flere i de kommende år.

– Vores strategi er bygget op omkring et mantra – tænk stort, start småt. Vi har været meget fokuseret på at indgå samarbejde og investere i virksomheder, der har løsninger, som giver en umiddelbar værdi på bedriften samtidig med, at der er et uforløst større potentiale, der kan arbejdes videre med, siger han, og fortsætter:

– Her er vores investering i FieldSense et rigtig godt eksempel.

– FieldSense-vejrstationer har været en stor succes, og i dag står der 1.000 vejrstationer på landmændenes marker i Danmark. Det giver landmanden stor vejrmæssig indsigt, samtidig med at vejrdataene sammenholdt med satellitbilleder i FieldSense-platformen er med til at sikre udarbejdelse af endnu mere værdifulde tildelingskort til præcisionslandbrug. Vejrstationerne er nu også godt på vej ind på vores øvrige markeder i for eksempel Sverige, Finland og Estland, siger han.

Det er den samme tankegang, der ligger bag Danish Agros investering i Grainit, der via en app gør lagerstyring af afgrøder, gødning, planteværn, foder, m.v. nem og intuitiv for landmanden. App’en har gennem de senere år vundet indpas blandt danske landmænd, og i høsten 2019 blev ca. 600.000 tons afgrøder lagerstyret via Grainit.

– Grainit, som vi har haft et strategisk samarbejde med i nogle år, er et stærkt værktøj for landmanden, der ønsker et nemt og intuitivt overblik over sin bedrift. Og app’en har i høsten 2019 bevist sit værd. Som ny medejer ser vi store muligheder i at være med til at videreudvikle Grainit samt at tilbyde den til endnu flere landmænd, siger Henning Haahr.

Og som det nye skud på stammen vil Danish Agro i 2020 tilbyde danske landmand en langt mere præcis analyse af hans marker gennem samarbejdet med det Canadiske firma SoilOptix.

– FieldSense, Grainit og SoilOptix er tre gode eksempler på digitale værktøjer, der indenfor hvert deres område giver værdi på bedriften. Baseret på erfaringer i praksis og videreudvikling af produkterne og relaterede services er det vores mål, at de enkelte værktøjer skal kunne skabe endnu større værdi ved at kunne understøtte hinanden i Danmark og i vores internationale markeder, siger han.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>