Der er i øjeblikket historisk mangel på arbejdskraft i service- og turistbranchen.
Den store efterspørgsel på de servicemindede hænder har skabt et behov for en nemmere og mere effektiv håndtering af de medarbejdere, man allerede har.
Det hjælper populært, dansk software-program med
Ifølge tal fra Danmarks Statistik, så skriger servicebranchen efter mere arbejdskraft. Og med tidens rekordlave ledighed lader løsningerne på den udfordring vente på sig.
Men når man ikke kan få skaffe de nødvendige medarbejdere, så stilles der store krav til effektiv styring af de medarbejdere, man allerede har. Det fortæller Clarence Willard, VP Nordics i Planday, der er en online platform til håndtering af blandt andet vagter, løn og andre udgifter:
“Restaurantchefer i hele landet er i øjeblikket utroligt pressede på grund af de udfordringer, der er forbundet med ikke at kunne skaffe nok medarbejdere, og det giver et helt ekstremt behov for bedre styring med timer, vagter og skema, så man på bedste vis får draget nytte af de dygtige medarbejdere, man allerede har.”
Planday har de seneste år haft succes med at gøre den til tider komplekse planlægningsproces nem og intuitiv for restauranterne, og kunderne tæller alt fra små restauranter til større kæder og verdens førende michelin-restauranter.
“Restauranters succes handler i høj grad om at have de rette mennesker, på det rette sted på det rette tidspunkt. Og det er det vores kunder køber ind på, fordi vi er lykkedes med at skabe en platform, alle kan finde ud af at bruge,” fortæller Clarence Willard.
Løser månedlig stressfaktor
På grund af uforudsigelighed med vagter og vagtbytte kæmper mange restauranter hver måned med at udregne det korrekte antal timer inden månedens udgang, men den bekymring slipper restaurantcheferne for med Planday, forklarer Clarence Willard. For værktøjet klarer det hele, og så har Planday satset på en åben API, hvilket betyder, at den passer til den lønadministratorer, man nu engang anvender.
“Værktøjet giver eksempelvis en lønudgiftsprognose, som hjælper med tidsstyringen. Mange af vores nye kunder har før kæmpet med planlægning i Excel og andre lignende programmer, men det er en vanskelig og besværlig opgave, som kræver alt for meget tid,” vurderer Clarence Willard og fortsætter: “Planday giver ikke restauranterne flere medarbejdere, men værktøjet giver færre spildtimer og overblikket over, hvem der står til rådighed, når det brænder på. Hvilket – i øjeblikket – er lige så vigtigt. ”
Planday blev skabt i Danmark for 12 år siden, da man ville løse restauranternes tilbagevendende udfordringer med planlægning og løn. Siden da har virksomheden været på en sand vækstrejse, og teknologivirksomheden har nu kontorer i flere forskellige lande – herunder USA, Polen, Tyskland, Norge og selvfølgelig Danmark. De har +350.000 brugere.