Digisense fejrer i disse dage, at Digiflow-løsningen til håndtering af digitale fakturaer er blevet installeret i 1000 virksomheder, men det hele startede med et trykkeri, der afskaffede den digitale faktura for sig selv og senere mange andre!
I 2008 præsenterede det offentlige alle danske virksomheder for et helt nyt krav.
Man skulle kunne fremsende digitale EAN-fakturaer til offentlige kunder. For Lasertryk.dk betød det en investering på 20.000 kroner til et nyt modul til økonomisystemet.
“Min svigerfar var personalechef i en større vestjysk kommune, og jeg klagede vores nød til ham under en familiemiddag, men han fortalte, at det godt kunne være, at vi var kede af det, men i kommunen var de meget glade, for de kunne reducere tidsforbruget på håndtering af bilag fra 13 fuldtidsstillinger til blot en enkelt pga. de digitale fakturaer”, fortæller Esben Mols Kabell, der i dag er adm. direktør for Scandinavian Print Group, der bl.a. omfatter LaserTryk.dk, som han var medgrundlægger af. Han fortsætter:
“Jeg kunne godt regne ud, at selv om Lasertryk.dk var meget mindre dengang, så kunne vi også få en betydelig besparelse. Så om mandagen undersøgte vi, om vi også kunne få et EAN-nummer, og det fik vi som den første virksomhed i Danmark.”

Esben Mols Kabell
Fremtiden
Det blev starten på at udvikle en intern IT-løsning til at håndtere bilag. Christoffer H. Hansen, der var LaserTryks IT-chef blev medstifter af selskabet og han er i dag CTO i Digisense. Christoffer stod i spidsen for, at Digiflow, som systemet hedder nu, ikke kun kan modtage bilag i en integreret løsning med økonomisystemet, men også inkluderer hele den interne håndtering med godkendelser, kontrol o.l. af fakturaerne.
“Vi kunne hurtigt se, at andre virksomheder kunne få samme glæde af løsningen, som os, og vi udskilte løsningen i et selvstændigt selskab, Digisense. De første mange år gik udviklingen af selskabet forholdsvis langsomt, men i de senere år er markedet blevet mere digitalt og med Henrik Kruse som adm. direktør de sidste 2 år er det begyndt at gå rigtigt stærkt. Det er et fint lille væksteventyr og ud over fortsat vækst i Danmark, er målet at komme i gang med udlandet inden for det næste år,” slutter Esben Mols Kabell.