Digital tilstedeværelse vigtigere end nogensinde før

Det er de færreste virksomheder, som ikke i et eller andet omfang er blevet påvirket af den omfattende coronakrise.

Digital tilstedeværelse vigtigere end nogensinde før 1Nedlukninger, aflysninger, sundhedskrav og mange andre ændringer i danskernes hverdag har betydet, at både den store, internationale koncern og den lokale forretning har måttet forholde sig til en situation, hvor intet er, som det plejer.

Og i den forbindelse har det at være til stede online vist sig at have afgørende betydning. For når kunderne ikke kan kigge forbi i den fysiske butik, flytter salget sig til de online muligheder.

Mange webshops melder om vækst

Der har ikke været en mangel på webshops og e-handlere, som har meldt om markant fremgang under coronakrisen. Alt lige fra håndvægte til hjemmestrik er i høj kurs, og blandt andet har PostNord tidligere berettet om en vækst i antallet af pakker, de sender, på mere end 30 %.

Det lader altså til, at det digitale landskab er dér, hvor det sker, når det kommer til vækst. Og det har mange virksomheder da også fået øjnene op for. Webshops og online marketing går nemlig som varmt brød i disse tider. Begge dele er en forudsætning for at få succes på den digitale slagmark, hvor man ikke er garanteret opmærksomhed eller kunder.

Ingen salg uden investeringer i (online) markedsføring

I hvert fald hvis du spørger Nikolaj Østergaard, som er ekspert i digital markedsføring og har arbejdet med nogle af landets allerstørste webshops. Han mærker også, at der de seneste måneder har været travlt blandt danske virksomheder, der gerne vil sælge sine produkter online. Men mange har en forventning om, at kunderne kommer af sig selv, når først hjemmesiden er på plads.

“Det er desværre ikke tilfældet. Akkurat som det er tilfældet med en fysisk butik, skal du på internettet også gøre opmærksom på dig selv, hvis kunderne skal finde dig. Det hedder bare noget andet og foregår digitalt”, siger Nikolaj Østergaard, som blandt andet henviser til, at mange nye webshopejere hurtigt stifter bekendtskab med begreber som SEO, PPC og SoMe.

Hårdere konkurrence, men plads til flere

“Som ny webshopejer kan du godt klare en del af din markedsføring selv i opstarten, fx Facebook eller SEO. Men hvis du vil op og bide skeer med de tunge drenge eller i en hård branche, kræver det, at du ved, hvad du laver, eller betaler dig fra det”, udtaler Nikolaj Østergaard, som tilføjer, at de fleste nye webshops kan komme langt for relativt beskedne beløb, hvis man vælger den rigtige strategi.

Der er ingen tvivl om, at de seneste par måneder har budt på et utal af nye webshops, men ifølge Nikolaj Østergaard er der stadig plads til flere, særligt inden for brancher, som i mindre grad er digitaliseret i dag. Den hårdere konkurrence er desuden positivt for forbrugerne, der får flere valgmuligheder og lavere priser.

Nikolaj Østergaard har specialiseret sig i søgemaskineoptimering, eller SEO, som det hedder i daglig tale – særligt disciplinenerne outreach og linkbuilding, der er afgørende faktorer når man snakker SEO.

Til dagligt er Nikolaj Østergaard partner og Head of Outreach hos Heymedia Partners som er en del af Heymate ApS. Hos Heymedia Partners har de specialiseret sig i netop outreach og linkbuilding og er markedsledende i Skandinavien, med både en tysk og svensk afdeling, samt den danske, der har kontor i Smilets By, Aarhus.