Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd
Hjem BÆREDYGTIGHED Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd

Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd

Af Redaktionen

Et skridt nærmere bedre sikring af skabe, rum og adgangsforhold

Ambitlocker er en dansk virksomhed, som i samarbejde med DTU har udviklet en digital hængelås, som kan fjernstyres via internettet (IoT), og betjenes med simple trykknapper uden brug af nøgler, nøglekort eller smartphone. Ambitlocker kan digitalisere analoge aflåste skabe, udstyrsrum og omklædningsrum, samtidig med at systemet fjerner bøvl med nøgler, låsesmede og administration.

Ambitlocker gør op med den gamle analoge måde at drive, servicere og administrere aflåste enheder på. De gør det muligt at have det fulde overblik og muligheden for at tilgå alle aflåste enheder, døgnet rundt, uden at man skal have fat i service teknikere eller låsesmede. Det er en ny præventiv måde at sikre sig mod tyveri af sine ejendele, uden at man behøver involvere eksterne selskaber – systemet tager sig af det hele.

• Spar tid og penge, og få bedre overblik

• Fuld skalerbart og dermed ingen begrænsning på antal enheder

• Nem og enkel adgang og kontrol via online administrationsmodul

• Kan bruges på alle eksisterende skabstyper

• Månedlig leasing pr enhed

• Service inkluderet

 

Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd 4

 

Let at anvende for alle

• Mulighed for at brugeren kan booke og betale for låsen via et webbaseret bookingsystem

• Pinkoden er let at bruge og administrere

• Administrator kan enkelt overvåge og ændre koder via webportalen

• Verdens første genanvendelige låsesystem

 

 

Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd 5

Se video om Ambitlocker

Et bæredygtigt valg

Ambitlocker’s forretningsmodel baserer sig på en SaaS model, dvs. at Ambitlocker både ejer låse og gateways, som stilles op hos kunderne. Da det fra starten har været tanken at løsningen skulle kunne tilbydes som en service, er det i designet tænkt ind, hvordan produktet understøtter dette i alle dets livsfaser. I brugsfasen gælder det særligt optimering af batterilevetiden. Der er således både optimeret på hardware og systemdesign for at bruge så lidt strøm som overhovedet muligt.

I forhold til genanvendelse er låsen designet, så hovedparten af de komponenter der er brugt i låsen kan genanvendes i nye låse, og da Ambitlocker indsamler udtjente låse vurderes det, at op imod 70% af delene fra udtjente låse vil kunne genanvendes direkte i nye låse uden yderligere forarbejdning. Ambitlocker er medlem af Elretur og lever op til kravene for Producentansvaret.

 

 

Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd 6

Kan bruges på eksisterende skabe med hængelåsbeslag.

Det fulde overblik

Via Ambitlocker’s digitale hængelås har man, som administrator, det fulde overblik over, hvem der har adgang til låsen, og hvem der reelt set benytter sig af låsen og de aflåste skabe og rum. Derudover har administrator altid et realtidsoverblik over de aflåste enheder uden, at man skal allokere mandskab til at tjekke op på, om låsen er i brug og om skabet er ledigt.

 

Online administrationsmodul
Ved opsætning af Ambitlocker’s hængelåse medfølger et online administrationsmodul, hvorigennem den digitale systemstyring foregår. Via dette modul har de udvalgte administratorer, pedeller eller sikkerhedsansvarlige fuldt overblik over og adgang til de aflåste skabe, rum og enheder.

Ambitlocker låsene kommunikerer via LoRa, som er en trådløs teknologi. Teknologien kræver ikke særlig meget strøm, og den kan række over meget lange afstande. Lora netværket er et netværk, som allerede er fuldt implementeret i Danmark, ligesom et helt normalt mobilt netværk, men når Ambitlocker opsætter låse på en lokation, opsætter de samtidig en gateway med et 4G SIM kort i. På den måde undgår de at skulle koble sig op på eksisterende netværk samtidig med, at de sikrer en optimal dækning, hvor der ellers ikke er adgang til fast internetforbindelse. Det er via denne gateway låsene kommunikerer med Ambitlocker’s online administrationsmodul.

Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd

Sono Danmark og Ambitlock digitaliserer dine gamle garderobeskabe

Det har igennem hele udviklingsprocessen af vores produkt været for øje at simplificere måden, hvorpå man administrerer aflåste enheder, samtidig med at give overblikket og kontrollen tilbage til de personer, som faktisk har gavn af det. Ambitlocker er en revolutionær måde at administrere skabe og enheder på, og det skal ses som en strategisk investering, som bringer en øget værdi igennem hele virksomhedens værdikæde, samtidig med at virksomheden eller organisationen sparrer markante mængder af ressourcer, som de ellers skal have allokeret til opgaven.

Via Ambitlocker’s lås bliver alle analoge skabe digitaliseret, og pludseligt kan én pedel eller én Facility manager styre alle virksomhedens skabe på alle afdelinger fra ét centralt hold, også selvom virksomheden er spredt udover flere forskellige geografiske lokationer. Med Ambitlocker’s administrationsmodul har administratorerne direkte adgang til dataene på låsen. Det vil sige, at administratorerne i logfilerne kan se, hvem skabet tilhører, hvornår skabet er åbnet og, hvem skabet er blevet åbnet af. Det giver alle involverede parter en mere sikker oplevelse, og da alt bliver ”tracket” automatisk, er der ikke nogen ansatte, som skal bruge tid og ressourcer på at følge skabets brugshistorik.

De mange frigivet ressourcer øger helt fundamentalt virksomhedens produktivitet, da ressourcerne kan benyttes på andet og mere relevant arbejde. Det optimerer produktiviteten og omsætningen både internt i kroner og øre, men også eksternt i forhold til at virksomheden bringer øget værdi for deres kunder, via deres optimerede ressourcebrug.

Helt lavpraktisk opsætter vi en QR-kode ved siden af skabene eller rummene. Via den QR-kode booker medarbejderen eller skoleeleven et skab i den periode personen skal bruge skabet, når perioden ophører, omstiller låsen automatisk sig selv og frigiver sig til en ny medarbejder eller elev, som automatisk vil få en ny kode, når skabet bliver booket igen.

I administrationsmodulet opretter vi nogle udvalgte administratorer i systemet, som døgnet rundt har et overblik over, hvilke låse der er i brug, og hvem der sidst har åbnet dem. Administratorerne kan altid ændre koder på låsene, hvis der bliver ansat nye medarbejdere, eller hvis nogle medarbejdere kun skal have adgang til specifikke aflåste rum eller skabe. Da alle brugere bliver registreret i systemet, har administratoren direkte kontakt til den enkelte bruger, og kan via systemet udsende nye koder til både lås og bruger.”

Siger Christopher Sander fra Ambitlocker.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>