E-mobilitet gjort let! Quehenberger Logistics får nye fuldelektriske MAN eTGE’er

Quehenberger Logistics sigter efter at gøre fremtidens logistik i byer så miljøvenlig som mulig.

For at opnå dette er det østrigske transport- og logistikfirma for nyligt begyndt at bruge tre MAN eTGE’er til sine opgaver.

  • Den elektriske varebil er et roligt, miljøvenligt middel til leverancer i indre by – også om natten
  • Den 3,5 t elektriske varebil transporterer små paller, små til mellemstore pakker samt hængende vare
  • MAN eTGE tilbyder eminent funktionalitet, komfort og sikkerhed.

Med det lysegrønne “e-mobilitet” ydre er det svært ikke at bemærke Quehenberger Logistics’ MAN eTGE-køretøjer, når de kører i og omkring Salzburg. Det østrigske transport- og logistikfirma har i alt haft tre af disse elektriske varebiler som en del af sin flåde siden april 2019.

De komplimenterer perfekt virksomhedens fuldelektriske MAN eTGM distributionslastbil, som Quehenberger allerede har brugt siden efteråret 2018. 3,5 t køretøjer er kompakte, men tilbyder stadig en stor nyttelast. De distribueres overalt, hvor det er nødvendigt med stille, emissionsfri logistik, og i situationer hvor virksomhedens tre-akslede 26 t MAN-e-truck er for stor eller tung til at blive brugt. For Christian Fürstaller, administrerende direktør og administrerende partner i Quehenberger Logistics GmbH, er én ting klart: ”At tilbyde CO2-fri lokal distribution i mindre byer vil blive uundværlig i fremtiden. MAN eTGE har gjort det muligt for os at fortsætte med at udvide vores stille, emissionsfrie indre by logistik for vores mode- og detailkunder”, forklarer administrerende direktør. Christian forklarer også, at de batteridrevne varebiler byder på en anden vigtig fordel: “E-mobilitet gør det muligt for os at reducere trafikmængden i spidsbelastningstider, da det giver os mulighed for at flytte leveringspladserne til perioder natten over og om morgenen.”

Bortset fra dækkets rullestøj er de elektriske varebiler næsten lydløse, når de er på farten, hvilket betyder, at det er muligt at starte leveringer meget tidligt om morgenen. Quehenberger starter leveringer til kunder beliggende i Salzburgs indre byområde allerede klokken 04:30 – langt tidligere end andre standard køretøjer eller rushtrafik og uden at vække de lokale beboere.

Opladningsinfrastrukturen for alle Quehenbergers elektriske erhvervskøretøjer er placeret i Bergheim, cirka ti minutter fra Salzburg. Det er her, varebiler og lastbil starter deres daglige ture fra.

Som det allerede var tilfældet med MAN eTGM-feltforsøgslastbil, vil Quehenberger dele de empiriske data, de samler fra at implementere eTGE’erne i praksis. De opnåede data på denne måde – såsom faktiske rækkevidde opnået og servicelogfiler – vil hjælpe MAN i sine bestræbelser på løbende at forbedre sine køretøjer.