Ecco tilpasser skoene til den enkelte – direkte i butikken

Skoproducenten Ecco indleder et pilotprojekt hvor kunden kan få individuelt tilpassede sko 3D-printet direkte i butikken.

Gå ind i en Ecco-butik, mål og analyser alt som har med din fod og gangstil at gøre, og gå ud af butikken med et par sko der er helt tilpasset dig. Det er ideen bag Eccos innovationsprojekt Quant-U som blev fremvist på Dassault Systèmes 3DExperience-event i Stockholm tidligere på året.

Satsningen kommer fra Eccos eget innovations-lab og går ud på, at dine fødder analyseres både når du står stille og når du går. De data der indsamles bliver anvendt til at 3D-printe en mellemsål i silikone helt baseret på dine egne fødder.

– På den måde kan vi tilpasse os efter alle typer af fødder og forebygge mange typer af skader, udtaler Patrizio Carlucci som er chef for Eccos innovations-lab.

Aktuelt har han og hans team sat gang i et pilotprojekt , der er placeret i en af Eccos butikker i Amsterdam, hvor nysgerrige kan prøve konceptet.

– Her og nu findes konceptet i vores butik i Amsterdam, og det er også blevet introduceret i Kina, udtaler Patrizio. Indtil videre har vi indsamlet data og kandidater til projektet, men vi kommer til at have skabt hundredevis af sko med denne teknik i løbet af året. Næste år sigter vi mod at udvide og komme op på et par tusind sko. Teknikken er nem at skalere op, men samtidig skal udstyret findes i butikkerne, og personalet skal uddannes i hvordan det fungerer.

Når metoden er nået ud i de almindelige Ecco-butikker vil de specialfremstillede såler i udgangspunktet tage et par timer at fremstille, men det vil gå hurtigere efterhånden som teknikken bliver udviklet. Patrizio Carlucci forventer at en sko med denne type sål kommer til at koste omkring 100-150 euro ekstra, når alting er på plads.

– Samtidig er holdbarheden helt fænomenal, så når du har slidt et par sko op, vil du kunne overføre sålen til dine næste sko, fortæller han. De passer til de fleste skotyper vi producerer, med undtagelse af højhælede og tynde sandaler.

Virksomheden bag den nye mulighed er Dassault Systèmes 3DExperience-platform og deres FashionLab-del.

– Det er et fantastiskt samarbejde og præcis hvad vi gerne vil, beretter Mårten Gustafsson som er ansvarlig for Dassault Systèmes salgsorganisation i Nordeuropa. Vi tager afsæt i oplevelsen og benytter cloud, for at det skal gå hurtigt at komme ind, komme i gang og skabe en innovativ løsning.

Fremtiden for modebranchen

Han mener, at denne type løsninger er fremtiden, ikke kun indenfor sko men for modebranchen generelt.

– Det er en vigtig del af retailbranchen og det handler ikke om hvorvidt denne type løsningen kommer, men hvornår – det er kun et spørgsmål om tid. Det handler ikke kun om sko, men om alle typer beklædning, der vil trække i denne retning.

Dataanalysen som udføres i forbindelse med at skoen bliver fremstillet vil fremover kunne anvendes i selve skoen. Det er næste trin i produktudviklingen.

– Det næste trin bliver, at du kan videregive data om hvordan skoen er anvendt for at det kan indgå i videreudvikling af produktet. Det er helt enkelt oplevelsesdrevet produktudvikling.

Der findes en konceptvideo der viser hvordan det fungerer på Ecco Innovation Labs Youtube-side

https://www.youtube.com/watch?v=EpyXFYdoXGk&t=1s