Elbilen anno 2019 – fra kitsch til hip

I 138 år har det vestlige samfund ventet på elbilernes endelige gennembrud.

Nu behøver man ikke vente længere. Den nye BMW i3 repræsenterer en generation af elbiler, som udgør et reelt alternativ til benzin og diesel. BMW i3 kører op til 310 km på en opladning, og den er miljøvenlig i produktion og drift.

Det første eldrevne køretøj blev præsenteret i 1881, altså samme årti som de første benzindrevne biler så dagens lys. Elbilerne har været udfordret af de benzindrevne biler på både funktion og pris, og på den baggrund har elbilerne været dømt ude i flere omgange. Den elektriske bil er dog aldrig helt forsvundet, og alle venter på, hvornår teknologien er så god, at den kan afløse benzin- og dieselbilerne.

Selvom elektriske biler er lanceret i mange udgaver siden 1881 over hele verden, så har elbilens egentlige gennembrud været længe undervejs. En af de store udfordringer har været rækkevidden på batterierne. Men ny teknologi har ændret på det problem, og den nyeste udgave af BMW i3 har et batteri med en rækkevidde på op til 310 km (WLTP-kørecyklus).

BMW i3 er kulminationen på 40 års udvikling inden for eldrift hos BMW. Det hele begyndte i 1972 til De Olympiske Lege i München, hvor BMW var i front med to elektriske biler; BMW 1602 Electric.

Fremtiden er her nu

For fem år siden præsenterede BMW resultatet af den store investering, man havde gjort i det såkaldte projekt “i”. Projektet var, og er stadig i dag, et vidensproducerende projekt, hvor en arbejdsgruppe har frie tøjler til at tænke ud af boksen, og udvikle den perfekte eldrevne bybil fra bunden. Den første model fra projektet – BMW i3 – blev lanceret i 2013. BMW er blevet ved med at investere og forske massivt for at udvikle teknologien, og nu er der kommet en opgraderet udgave af BMW i3.

BMW i3 er ikke en konventionel bil, som er blevet modificeret til eldrift. Den er blevet udviklet fra bunden til eldrevet mobilitet. Den er funktionel, miljøvenlig, bæredygtig og har et unikt design. Den moderne elbil, ideel til kørsel i storbyen, er ikke længere en fremtidsvision.

Miljøet i centrum

Et centralt omdrejningspunkt for BMW i er at skabe og udvikle køretøjer, som drastisk mindsker belastningen på klimaet og klodens knappe naturressourcer. Her er bæredygtighed et nøgleord. 95 % af BMW i3 kan genanvendes. Det vil sige, at belastende og ikke-fornybare materialer er udskiftet med renere og fornybare materialer, og overskydende materialer sendes tilbage i produktionskredsløbet.

Et eksempel på bæredygtighed er sædernes betræk, som er lavet af 100 % genbrugspolyester, hvor 34 % kommer fra genbrugte PET-flasker. Sædernes læder er garvet udelukkende med brug af det naturlige ekstrakt fra oliventræets blade, som man udtrækker, før bladene ender som affald. Plantefibre erstatter petroleumsbaserede plastmaterialer i bilen, dette ses fx ved bilens dørbeklædning.

Et andet eksempel er det eukalyptustræ, som bruges til interiørlisterne. Det stammer fra skovbrug certificeret af Forest Stewardship Council (FSC), der garanterer bæredygtigt skovbrug. Desuden kræver eukalyptustræ 90 % mindre overfladebehandling end konventionelle træsorter.

Produktion som vinden blæser

BMW i3 bliver produceret på fabrikken i Leipzig, Tyskland. Fabrikken drives udelukkende af vindenergi. Sammenlignet med de øvrige BMW modeller bruges der kun halvt så meget strøm for hver produceret BMW i3, og der er ingen CO2-udledning forbundet med produktionen.

Der kan blive udledt CO2 ved produktion af den el, som BMW i3 kører på, men i byerne er der rig mulighed for at benytte grøn energi til at producere strømmen, hvilket minimerer CO2-udledningen ved optankning. I privat regi kan man også få løsninger, der producerer grøn energi, som fx solceller, som ikke udleder CO2.

På fabrikken i Leipzig bliver 700 gamle batterier fra brugte i3’ere gemt og brugt til at opbevare overskydende strøm fra vindturbinerne. Det giver batterierne et second life i stedet for at kassere dem.

Den perfekte bybil

BMW forventer, at 60 % af verdens befolkning lever i større byer i 2030.

Batteriet i BMW i3 har fordoblet sin kapacitet fra 60 til 120 Ah (amperetimer), uden at batteriet er blevet større. Rækkevidden er nu på op til 310 kilometer per opladning (WLTP-kørecyklus), hvad der rigeligt dækker de fleste menneskers kørselsbehov. Desuden har bilen en god aerodynamik, som reducerer luftmodstanden, forbedrer køreoplevelsen og mindsker energiforbruget. BMW i3 kører uden udledning af udstødningsgas, støj eller lugtgener. Det er med til at forbedre luftkvaliteten i byerne.

BMW i3 er verdens første serieproducerede bil, hvor kabine og karrosseri er lavet af en ultralet konstruktion af kulfiberforstærket plast. Konstruktionen er derfor solid som stål, men den er mere agil og vejer 300 kg mindre end konventionelle elbiler.

Stærkstrøm kræver uddannelse

For at være pioner inden for elbiler kræver det ikke blot, at man producerer nye modeller, man skal også kunne håndtere bilerne på værkstederne. Batteriet i en elbil har en meget høj spænding, og hvis man kaster sig ud i at reparere komponenter på en elbil uden at være uddannet til det, så kan det gå grueligt galt. Alle BMW serviceværksteder i Danmark er nu autoriseret til at håndtere og reparere elbiler. Det indebærer, at alle værksteder har værktøjet og uddannet mandskab til at håndtere stærkstrøm.

Det med småt

BMW i3 120 Ah fås fra kr. 329.000 inkl. tre års strøm.

BMW i3 kan fås med tre forskellige udstyrspakker, der opfylder individuelle behov og giver ren køreglæde; Charged, Charged Plus og Charged Professional.

Mere info findes på BMW Danmarks hjemmeside.