En af verdens største tech-portaler er nu lanceret i Danmark

Techradar, der beskæftiger sig med mobiler, computere, TV og mange andre tech-produkter, gik i luften i en dansk udgave den 12. april.

Det er Englands største teknologi-websted, som genererer 1,3 mia. kr. om året til sine leverandører. Nu kan danskerne opleve hjemmesiden på deres eget sprog.

Den 12. april blev en vigtig skæringsdato for alle teknologi-interesserede danskere. Da holdt én af verdens største tech-hjemmesider sit indtog i Danmark – så nu kan danskerne få forbrugertests, anmeldelser, analyser og masser af nyheder på deres eget sprog. Dertil kommer i tusindvis af tilbud på computere, mobiltelefoner, tv, kameraer – og meget, meget andet.
Techradar er Englands største tech-side. I USA er Techrader nr. 8 og på verdensplan nr. 12.

Det er det norske forlagshus Orage, der står bag indtoget i Norden. Selskabet har købt licensrettighederne til Techrader i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Techradar har specialiseret sig i indhold rettet mod læsere, der søger produkter, de er interesseret i at købe, via Google. Webstedet har over 400 købsguider med anmeldelser, vejledninger og tests på tusindvis af produkter. Techradar.com har en meget høj Google-rating og er optaget af at give læserne de mest relevante og uafhængige oplysninger, før de beslutter sig for at købe.

– Jeg er imponeret over, hvordan Techradar formår at tilpasse indholdet efter hvor i købsprocessen, læseren er. Er du tidlig i processen, får du en mere komplementær produktinformation og brugertest. Ved du, hvad du går efter, får du en mere koncentreret information med korte produktsammenligninger og anbefalinger. At læserne kan lide denne strategi, viser den høje omsætning, som Techradar generer til leverandørerne – sidste år var det svimlende 150 millioner pund eller ca. 1,3 mia. kr. Ingen andre nordiske hjemmesider kan dokumentere en tilsvarende høj konvertering. Det er fremtiden i følge Øyvind Therkelsen, adm. direktør for forlaget Orage AS.

Techradar er en del af Future Publishing – en af Storbritanniens største mediehuse. Orage har licensrettigheder til Techradar i Skandinavien og tilpasser indholdet til de lokale sprog. Orage har længe arbejdet tæt sammen med Future Publishing om licenser på bøger og magasiner, og det var derfor et naturligt valg for Future at samarbejde med Orage om den videre udvikling af selskabets største brand – Techradar.com.

– Det er spændende at lære af de bedste i branchen. Techradar lærer os vigtigheden af at give de rigtige informationer til læsere og hvordan Google belønner dem, der gør det godt. Dette har givet Techradar en meget stærk rating på Google, hvilket også gavner os, når vi tilpasser indholdet til norsk, svensk, dansk og finsk, siger Therkelsen.

Først med nye sprog

Techradar har tidligere etableret samarbejde i Australien, Indien og Mellemøsten, men kun på engelsk. Det er første gang, Techradar tilpasser indholdet til andre sprog. Webstedet har over 260.000 artikler, og lanceringen i Skandinavien foregår gradvist i 3-6 måneder. Orage står for en betydelig udgivelse af magasiner i Skandinavien og bliver en af Futures største licenskunder. Orage var derfor en naturlig partner for Future i relation til Techradar.

Claire MacLellan, MD for Media Service and People hos Future PLC:
– Det er dejligt at cementere, hvad der er et fantastisk samarbejde på tværs af vores førende digitale mærke. Techradar er godt på vej til at blive en global teknologisk spiller, og sammen med Orage kan vi forstærke vores rækkevidde i overensstemmelse med vores ekspansionsstrategi.

Hawk – hemmeligheden bag Techradars kommercielle succes

Techradar har en af verdens mest avancerede og komplekse e-handelsløsninger integreret i websiden. Løsningen hedder Hawk og er udviklet af Future. Leverandører kan frit opdatere produkt og prisoplysninger online i Hawk. Flere tusinde leverandører opdaterer nu dagligt over 250 millioner produkter i Hawk, som derefter foretaget en sofistikeret opdeling i 50.000 produktgrupper. Informationerne fra Hawk tilføjes brugerguider og produkttests og giver læsere en væsentlig mere detaljeret og fyldestgørende oversigt over muligheder og alternativer. Ingen andre websider i Skandinavien har tilsvarende informative og brugervenlige løsninger.

– Vi planlægger samarbejde med Future på flere andre websteder og områder, siger en entusiastisk Therkelsen, der har foretaget et stort spring ind den digitale transformation.