Som det mest befolkede land i verdenen, har Kina også det største antal digitale brugere.
Når vi taler om søgemaskiner og sociale medier i Kina, er det langt fra, hvad vi ellers kender til her i den vestlige del af verden.
Derfor giver vi dig en guide til de fem vigtigste søgemaskiner og sociale medier, som bruges på det kinesiske marked.
Baidu er det kinesiske modsvar til Google og med en markedsandel på hele 75%, er Baidu også den største søgemaskine i Kina. Hos Google er indhold af det man søger efter vigtigt, hvor det hos Baidu drejer sig om hvad der er på forsiden på de enkelte sider. man søger efter har stor betydning hos Google, er det hos Baidu, det der er på forsiden som er vigtigt når man taler søgninger.
Logo Baidu
WeChat – er en del af Tencent-gruppen og er den “Super App” som alle i Kina bruger. Dette inkluderer både enkeltpersoner og virksomheder. I dag har WeChat 1,1 milliarder brugere hvoraf de 800 millioner er dagligt aktive på appen. Det som gør WeChat unikt er sit eget økosystem som iindeholder alt fra søgemaskine, betalingsmuligheder, chatfunktion til bestilling af mad, taxaer, bio billetter, køb/salg af aktier og reservation af hotelværelser. Med andre ord behøver du ikke forlade WeChat for at tilfredsstille dit daglige behov. Her i vesten bruger vi flere forskellige apps, for at udfylde samme behov, men med WeChat har du samlet let i en og samme App.
Logo WeChat
Weibo – En del af Alibaba gruppen og startede som et alternativ til Twitter, med fokus på de de mindre bloggere. Weibo har nu udviklet sig til en et mix af hvad vi kender som Facebook og Twitter, med mere end 520 millioner aktive brugere hver måned. Weibo er en åben platform som rammer bredt. Derfor bruger flere virksomheder Weibo til at ramme deres målgrupper.
Logo Weibo
Little Red Book – Startede som en guide til kinesiske e-shoppere. På Little Red Book er udvalget af produkter utroligt stort og præsenteres på samme måde som vi kender fra Pinterest. Little Red Book er også en enorm e-handelsplatform, som gør det muligt at markedsføre og drive salg direkte gennem tjenesten. Little Red Book hedder faktisk Xiaohongshu på kinesisk og henvender sig primært til de yngre brugere som er født i 90érne, med fokus på det kvindelige marked. Dette betyder at mode og kosmetik er to af de foretrukne kategorier, men der er også en del fokus på livsstil og rejser.
Logo Little Red Book
Douyin – Er nøjagtigt det samme som TikTok. Virksomheden bag hedder Bytedance og valgte at udgive appen under navnet Douyin. Forud for den globale lancering valgte Bytedance at kalde appen TikTok. I dag er TikTok eller Douyin den hurtigst voksende social medie app. og ligeledes også den mest succesrige app uden for Kina. Kort forklaret er Douyin en social platform til deling af korte videoer. På TikTok som vi kender, er brugerne for det meste under 18 år, men i Kina er brugerne lidt ældre, nemlig i alderen 25-35 år.
Logo Douyin
Denne guide “En kort guide til Kinas fem største sociale medier” er laver i samarbejde med Nordic Business House også kaldt NBH. Nordic Business House er blevet udnævnt som officiel partner for Douyin og er det førende marketingbureau i norden med fokus på Kina. Med god ekspertise inden for kinesisk forbrugeradfærd hjælper NBH virksomheder med at positionere og udvikle deres brand over for den kinesiske kunde, gennem digital markedsføring på de kinesiske sociale medier , influencers og PR.