Enkelhed skal være i centrum for partnersamarbejdet – men det er ikke så let, som det lyder
Hjem NYHEDER Enkelhed skal være i centrum for partnersamarbejdet – men det er ikke så let, som det lyder

Enkelhed skal være i centrum for partnersamarbejdet – men det er ikke så let, som det lyder

Af Redaktionen

De seneste måneder er gået hårdt ud over mange partnere.

Enkelhed skal være i centrum for partnersamarbejdet – men det er ikke så let, som det lyder 1

Christian Gjødvad, Channel Manager Nordics, Lexmark

Det nuværende økonomiske klima er en vanskelig udfordring for mange, og det betyder, at det kræver en endnu større indsats at holde sig ajour med de seneste løsninger og produkter. Det er ikke nemt, og derfor skal vi som leverandører blive bedre og gøre, hvad vi kan for at forenkle livet for vores partnere.

Unødig kompleksitet er en tilbagevendende plage for forhandlere og kanalpartnere. Det er hverken overraskende eller nogen egentlig nyhed – det har aldrig været nemt at vælge, idriftsætte, håndtere og drifte løsninger med produkter og tjenester fra flere forskellige leverandører på en effektiv måde. Med de mange nye innovationer, der konstant dukker op, er det sværere end nogensinde før.

En ny rapport fra analysevirksomheden Canalys viser, at IT-forhandlere har brug for at håndtere mange ting, der besværliggør hverdagen – uerfarne partneransvarlige, at sætte sig ind i store mængder uddannelsesmateriale samt komplekse værktøjer og tjenester, der besværliggør administrationen.

Rapporten er i store træk en bekræftelse af, at alle, der har valgt at have enkelthed for partnere som førsteprioritet, har valgt den rigtige strategi. Enkelthed skal ganske enkelt være i centrum for partnersamarbejdet, men det er langt fra så let, som det måske lyder.

Ikke mindst fordi teknologien udvikles i en rasende fart, og det, der forenklede livet for vores partnere for fem år siden, betragtes som hygiejnefaktorer i dag. Desværre kan jeg nogle gange føle, at vi som branche ikke rigtig er fulgt med udviklingen i de seneste år. Hvis jeg havde været en person, der kunne lide at smide om mig med buzzwords, ville jeg have sagt, at der manglede en holistisk tilgang til enkelthed. En så grundlæggende ting som at udvikle produkter med fokus på lang holdbarhed – for eksempel ved at bruge stål i stedet for plast i printerens ramme – og tilbyde muligheden for 4 års garantiforlængelse kan spille en stor rolle for at gøre livet lettere for en forhandler.

At være aktiv på det danske marked fører særlige udfordringer med sig. For hvis den teknologiske udvikling i branchen som helhed er gået hurtigt de seneste år, er der få markeder, der har været så hurtige til at tage nyhederne og innovationerne til sig som Danmark. På flere områder – for eksempel løsninger til cloudhåndtering af udskrifter – halter andre europæiske lande, og også de fleste af de nordiske nabolande, et godt stykke bagefter.

Men enkelthed i forbindelse med produkter og tjenester er kun en del af puslespillet, når man forsøger at opbygge en fleksibel og problemfri partneroplevelse. I en situation, hvor man har et hurtigt voksende netværk af partnere og forhandlere, som alle har deres egen plads på markedet og egen fortælling over for kunderne, hvor de skal kunne placere dine produkter og tjenester, er det ikke længere tilstrækkeligt at servere det samme undervisningsmateriale til alle. Du skal have mulighed for at skræddersy de værktøjer og tjenester, som dine partnere har brug for, alt sammen for at sikre, at de altid har adgang til de rigtige oplysninger, de rigtige ressourcer, og at den rette ekspertise altid er inden for rækkevidde – uanset om det er en mail, en telefonsamtale eller et klik på et link.

Hvis der er en ting, jeg har lært af mine snart 15 år i denne branche, så er det, at man aldrig er færdig, og at man aldrig kan unde sig selv at stoppe op, klappe sig på skulderen og føle, at nu kan man ikke blive bedre. Branchen forandrer sig hurtigt, og en dag kan du vågne op til en helt ny virkelighed, som vender meget af det, du tog for givet, på hovedet.

Men så længe man har en langsigtet strategi at holde sig til, plejer det hurtigt at blive tydeligt, hvad man skal gøre for at fortsætte med at bevæge sig mod det mål, man har sat sig.

Christian Gjødvad, Channel Manager Nordics, Lexmark

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>