Entreprenørskab som løser samfundsudfordringer

Der findes mange forskellige typer af virksomheder i verden. Der findes lige så mange virksomheder, som der findes problemer og løsninger.

Dermed findes der også en virksomhed, der er skabt specifikt for at kunne løse et af verdens samfundsproblemer.

“Impact start-ups” er et begreb, der hentyder til nystartede virksomheder, som gennem entreprenørskab vil løse en samfundsudfordring. Samsung er en af verdens største teknologivirksomheder, men kernen i det vi gør, handler netop om, hvordan vi kan have en positiv indvirkning på samfundet.

Hvordan kan vi sørge for, at alle mennesker får gavn af den digitalisering og teknologi, vi skaber til dem? Vi ønsker ikke bare at give forbrugerne et fedt produkt, vi ønsker specifikt at give vores brugere noget, som kan bidrage til deres hverdag og gøre den lettere.

Georgios “Jojje” Karpathakis havde altid følelsen af at mislykkes, da han var mindre, trods en tryg opvækst og en støttende familie. Han kunne ikke sidde stille i skolen, han tog stoffer, og blev alkoholiker og forsøgte flere gange at begå selvmord. Jojjevidste simpelthen ikke, hvem han selv var. Men i 25-års alderen fik han diagnosen ADHD. Han forstod, hvorfor han var, som han var, og hvorfor det føltes, som om hans omgivelser havde svært ved at forstå ham. Jojje begyndte at læse om sygdommen og fik at vide, at der er gode ting ved diagnosen samt vigtigst af alt – at han ikke var alene. Han begyndte at lære sig tricks til, hvordan han efterhånden kunne få styr på hverdagen og han begyndte at forstå, hvad han skulle gøre, for at strukturere og planlægge den. Mens Jojje så småt begyndte at få styr på sit eget liv, erkendte han, at det ikke bare stoppede der. Han var ikke alene og han ville vise andre mennesker med ADHD, at de heller ikke er det.

Underbara ADHD blev ikke blot etableret for at skabe opmærksomhed og mindske fordommene omkring ADHD. Det skete også for at vise mennesker med ADHD, at de ikke er alene, og at livet ikke slutter, fordi man får en diagnose. Visionen bag virksomheden er “et Sverige, hvor fantasien er den eneste begrænsning for alle, som lever med ADHD.”

Her hos Samsung blev vi inspireret af Jojjes stærke historie og i fællesskab udviklede vi
“ADHD-lådan”, en oplevelse, der gør det muligt at opleve fem minutter af den hverdag, der er virkelighed for folk, der lever med ADHD. Således får man et unikt indblik i, hvordan det er at leve med opmærksomhedsproblemer, der er blandt de primære symptomer ved ADHD. På den måde opnår mennesker en dybere forståelse af diagnosen og hvordan det er at leve med den.

Samsung tror på åben innovation og sammen med nystartede virksomheder og sociale entreprenører som eksempelvis Underbara ADHD, kan vi sammen finde på nye og bedre løsninger af de vigtige samfundsudfordringer. Jojje og Underbara ADHD kommer med os på Slush, så kom endelig forbi og prøv ADHD-lådan!

Til Slush Global Impact Accelerator mødes 20 nyopstartede virksomheder og Samsung for at dele erfaringer omkring, hvordan man kan anvende entreprenørskab til at løse lokale og globale udfordringer.