Vi får må nogle gange få at høre, at vi er lidt mosgroede, fordi vi har eksisteret så længe.
Men man vil opdage, at vi har udviklet os enormt i løbet af vores over 40 års eksistens. Sådan lød det fra SAS Institute’s grundlægger Dr. Jim Goodnight under virksomhedens store konference i Milano.
Her kom der mange eksempler på, hvordan virksomheder kan forbedrer deres produkter ved hjælp af intelligente analyser.
76-årige Jim Goodnight grundlagde analysefirmaet Statistical Analysis Systems allerede i 1976, og da han mødte pressen under Analytics Experience-konferencen i Milano, var han omhyggelig med at understrege, at teknologien inden for firmaet har gennemgået store opgraderinger i de senere år.
”Et eksempel var for 10 år siden, da vi udviklede et system der gjorde det muligt at køre et antal parallelle processer på flere sammenkoblede processorer. Det har givet et stor løft til vores analyseplatform.”
”I de seneste år har vi investeret meget i hukommelsesbaseret udvikling, hvilket også betyder store ydelsesforbedringer. Det, vi gør nu, er at tilpasse alle vores produkter til en række cloud-tjenester.”
Også indenfor den mobile verden mener Jim Goodnight, at SAS er i forkant.
”Flere og flere mennesker bruger deres mobiler som universelle værktøjer, både i deres fritid og på arbejdet. Med 5G lige på trapperne kommer til at gå meget hurtigere, men jeg tror, at man fortsat vil bruge mere teknologi til at streame video, end til at udføre avanceret dataanalyse.”
”De muligheder, vi ser her, handler hovedsageligt om at være i stand til at udvikle systemer omkring målrettede annoncer og lignende til specifikke brugere. Her er det dog vigtigt at være i stand til at finde en balance, hvor man er sikker på at beskytte individernes privatliv.”
Blandt de svenske virksomheder i Milano er Happyr, der specialiserer sig i jobmatch mellem kandidater og arbejdsgivere. Da IT-kanalen fik et interview med virksomhedens grundlægger Lennart Engelhardt, blev det tydeligt, at de adskiller sig lidt fra mængden.
Den digitale platform, som Happyr har udviklet siden 2011, havde udgangspunkt i, at et stigende antal HR-chefer havde behov for mere effektive, enklere og ikke-diskriminerende metoder til at kunne matche enkeltpersoner og arbejdsgivere med hinanden. Først og fremmest på grundlag af værdi og kultur, og derefter i forhold til hvad ansøgeren kan, eller tidligere har udført af opgaver, som opgjort i fx et CV. Til at opnå dette bruger Happyr digitale løsninger som kombinerer personlighedstest med parametre omkring arbejdsindsats, trivsel og siden for nylig også organisationens kultur.
”Den store forskel mellem matchning og test er, at matchning kræver information om både kandidaten og arbejdsgiveren. Ved testforløb er det udelukkende arbejdsgiveren, der vurderer ansøgeren. I de fleste virksomheder er det kun HR-ansatte, der er certificerede og kyndige i psykometriske testforløb, men ofte er det den nærmeste leder, der udvælger den nye ansatte, uden at have denne viden. Med digital intelligens på det rette tidpunkt i rekrutteringsprocessen kan matchning være et godt værktøj både for HR-afdelingen og den nærmeste leder, da resultaterne beregnes via AI og maskinlæring, og kun relevante kandidater går videre i processen,” sagde Lennart Engelhardt.
Via samarbejdet mellem Happyr og SAS Institute får Happyr få kraftigt udvidet kapacitet, kompetence og digitale værktøjer til at forfine den del, hvor information indsamles gennem en automatiseret opfølgningsproces. Dette har formen af en feedbacksløjfe, hvor Happyr spørger både den nye medarbejder og arbejdsgiveren, hvordan rekrutteringen gik og derefter måler løbende både præstation og jobtilfredshed over ansættelsesperioden.
”For at gøre dette, har vi i lang tid brugt AI og maskinlæring, og vi har samlet stor erfaring og viden til at træne maskinen og skabe bedre præcision i rekruttering til vores kunder. En læringsproces, som vi ved, er usædvanlig i rekrutteringsbranchen,” sagde Lennart Engelhardt.
Med SAS Institutes analysemodeller ser Happyr mulighed for at skabe løsninger, der kan hjælpe med at løsne op for udfordringer på arbejdsmarkedet og skabe øget mobilitet Lennart Engelhardt Lennart Engelhardt Lennart Engelhardt.
”Vi har identificeret, hvorfor nogle rekrutteringer ikke bliver vellykkede. Oftest handler det om, at arbejdsgiverene har et ensidigt perspektiv. De ser kun på kandidaterne og sjældent på sig selv.”
Happyr’s mål er at blive bedst i verden inden for jobmatchning – og ikke at sælge rekrutteringsværktøjer.
”Sammen med SAS vil vi tilbyde løsninger med vores jobmatchning til og i konkurrenters produkter i stedet for at sælge direkte til slutkunder. Enhver, der håndterer kandidater og arbejdsgivere i en form for digitalt setup, kan let bruge vores app. Det betyder, at vores teknologi bliver skalerbar på en helt anden måde og uden geografiske begrænsninger. Samtidig opfylder vi vores mission om at hjælpe folk med at finde et job, hvor de har det godt og bliver rentable for deres arbejdsgivere,” afsluttede Lennart Engelhardt.