En af Trekantområdets større virksomheder, energikoncernen EWII, har som målsætning at øge åbenheden, så både kunder, naboer og andre interesserede ved, hvad der foregår bag dørene i energikoncernen.
”Det er altid vigtigt for erhvervslivet at være transparant. Men det er særligt vigtigt for os som energikoncern i øjeblikket, fordi vi spiller en nøglerolle i den grønne omstilling. De forandringer skal ske på demokratisk vis med inddragelse af Trekantområdets borgere,” lyder det fra Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør i EWII Koncernen, der både står for forsyningen i Trekantområdet, samt sælger en række kommercielle produkter som bredbånd og el.
Et af de konkrete tiltag koncernen nu har givet sig i kast med er et såkaldt ”kundepanel” – en større gruppe af kunder og interesserede, der får direkte mulighed for at give deres input angående produkt- og forretningsudvikling om el, vand, varme og fibernettet i Trekantområdet.
Indsatsen bygger ovenpå koncernens grundlæggende ledelsesstruktur, hvor et 122 mand stort, demokratisk valgt repræsentantskab er øverste myndighed. Bestyrelsen for virksomheden vælges blandt repræsentantskabets medlemmer.
”Formålet med kundepanelet er at facilitere mulighed for dialog med borgerne, når vi udvikler på vores forretning. Det er kort sagt en mulighed for os for at lytte til konstruktiv kritik og feedback fra dem, vi til dagligt går på arbejde for at servicere,” lyder det fra Lars Bonderup Bjørn.
Selvom tiltaget har fået navnet ”kundepanel”, er det muligt for alle at deltage, lyder det fra direktøren.
”Det vigtigste er, at man har lysten til at bidrage med sine input og være med til at påvirke de beslutninger vedrørende el, vand, varme og fibernet, som vi træffer her i EWII. Det er en åben invitation,” siger direktøren.