De fire største faldgruber for julesalget
Hjem Nyheder De fire største faldgruber for julesalget

De fire største faldgruber for julesalget

Af Redaktionen

Julen er årets travleste tid i detailhandlen.

Mens forretningerne glæder sig over det forhåbentligt store salg, skaber den kraftige stigning i ordremængden desværre også adskillige tekniske udfordringer.

Er man dårligt forberedt, er det let at spilde markedsføringskroner, mens kunderne oplever en service, der kunne være langt bedre.

Boomi, der står bag en integrationsplatform, hvor det meste kodearbejde allerede er gjort, har identificeret fem faldgruber, som mange danske virksomheder allerede er faldet i:

  1. Ordrebehandling foregår stadig i hånden

Mange virksomheder, især små virksomheder, behandler stadig ordrer i hånden. Det er noget, der hører fortiden til. Ordre- og leveringsprocessen kan nemlig forenkles og fremskyndes med en integrationsplatform. Her kan spidsbelastninger i ordreflowet håndteres væsentligt enklere, så de samme oplysninger ikke skal indtastes manuelt flere steder. Det betyder samtidigt mere tilfredse kunder, fordi der er styr på behandlings- og leveringstiden.

For eksempel oplevede møbelforhandleren Masku, mange udfordringer med deres Black Friday-kampagne tilbage i 2019. Her opdagede de, at deres it-struktur var fuld af gamle og risikable implementeringer. Da der kom et rekordstort antal ordrer ind på tilbudsdagen, førte forsinkelserne til lange behandlings- og leveringstider.

For at undgå en gentagelse har Masku, via Boomi-platformen, afviklet de gamle dele af systemet, opbygget et datalager og har nu fuldt opdaterede oplysninger om produkttilgængelighed i onlinebutikken, hvilket har reduceret forsinkelser og skabt en langt bedre indkøbsoplevelse for kunderne.

  1. Dårlig kundeservice betyder tab af konkurrencefordele og spildte markedsføringskroner

Mange virksomheder investerer massivt i markedsføring for at øge julesalget. Det er imidlertid meget typisk, at en stor del af markedsføringskronerne tabes på gulvet, når it-systemerne ikke er i stand til at tilpasse sig pludselige stigninger i antallet af besøgende og ordremængder. Dette kan f.eks. føre til forlængede leveringstider og manglende overholdelse af kundeforpligtelser.

Forlængede leveringstider og dårlig kundeservice kan blive dyrt i det lange løb. Det gælder især for mindre forretninger, hvis vigtigste konkurrencefordel i forhold til de store e-handelsgiganter netop er førsteklasses kundeservice. En vigtig brik i god service er opdaterede oplysninger. Når kunderne ved præcis, hvordan det går med deres ordre, er det nemmere at holde dem tilfredse efter købet. Det er kun muligt, hvis logistik-, ERP- og CRM-systemer arbejder problemfrit sammen.

  1. Virksomhedens data ligger i separate datasiloer

Data ligger typisk i forskellige systemer, og mange virksomheder har låst sig fast i de gamle it-systemer. Det kan være separate systemer til produktion, distribution, lagerstyring, fakturering, regnskab og CRM, som kommer fra forskellige tjenesteudbydere. Disse gamle it-systemer har svært ved at ’tale sammen’ og dét gør, at forretningerne hurtigt mister overblikket.

I et stadig mere digitalt og konkurrencepræget forretningsmiljø skal alle systemer kunne arbejde problemfrit sammen. Selv hvis softwaren ikke oprindeligt var designet til at arbejde med andre systemer, så kan en integrationsplatform, der ikke kræver det store kodearbejde, binde data og funktionalitet fra forskellige systemer sammen.

  1. Værdifuld data ligger ubrugt hen

Meget få danske virksomheder ved, hvordan de kan udnytte de data, de indsamler, så de er lette at håndtere og opdatere overalt. Uanset virksomhedens størrelse ophobes data i de forskellige systemer, og mange gemmer blot data til senere brug, men får dem aldrig brugt. For eksempel data på, hvad kunderne gemmer i deres indkøbskurv, men aldrig køber. Det er også nyttigt at vide, hvad der er de største flaskehalse i ens system, så man kan få dem udryddet.

De fire største faldgruber for julesalgetData, der blot gennes, men ikke bruges er en omkostning og en ballast. Den bedste måde at bruge data på er, at bruge dem straks på tværs af virksomheden og til løbende forbedring af forretningen. De moderne integrationsplatforme samler alle disse data ét sted, hvorfra de er nemme at bruge. Det sikrer, at værdifulde data ikke låses fast i lukkede datasiloer, men f.eks. kan bruges til markedsføring eller til at forbedre en chatbot.

Julen kan blive en succeshistorie for virksomheder i alle størrelser

Integrationsplatforme er ikke kun noget for de store e-handelsaktører, og de kræver heller ikke en enorm infrastruktur eller en omsætning på flere hundrede millioner kroner for at være en god løsning. Moderne integrationsplatforme er skalérbare og kan bruges af virksomheder i alle størrelser.

Det er en udbredt misforståelse, at det tager lang tid at evaluere, implementere og bevise fordelene ved en integrationsplatform, og at det kræver gode it-færdigheder at bruge dem. En moderne integrationsplatform kan være klar på 15 minutter, og der er så megen hjælp at hente på platformen, at enhver med en smule teknisk snilde nemt kan komme i gang med at bruge de mange færdige løsninger, der ligger på platformen.

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>