Fjernundervisning kræver fleksible it-systemer

Intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget. Coronakrisen har f.eks. givet fjernundervisning et reelt løft.

Fjernundervisning kræver fleksible it-systemer 1I Sverige, gik det svenske National Agency for Education’s generaldirektør Peter Fredriksson, i begyndelsen af ​​pandemien ud og fortalte, at der var sket mere med digitaliseringen af ​​svenske skoler på lidt over en uge, end der var sket de tidligere fem år. Det samme billede tegner sig i Danmark.

Det er en udfordring at opretholde niveauet for pædagogik, når undervisningen flyttes fra klasseværelset. Men der er også en anden udfordring, teknologien og evnen til at skalere op.

Pandemien har lært os, at ikke alle har taget højde for, at behovet for store mængder information kan opstå. Dette gælder ikke mindst i den offentlige sektor.

Fjernundervisning kan og vil kræve voldsom datakapacitet i betragtning af alle de applikationer, der skal understøttes, og tunge filer der skal sendes. Jo flere elever og studerende, der bruger mulighederne for fjernundervisning, jo større er behovet for innovative uddannelsestjenester, der igen kræver ressourcer.

Den fremherskende opfattelse af IT-infrastrukturen, der styrer vores skoler og universiteter, er, at den er robust. Men det er ikke nok. Vi er også nødt til at bevæge os mod en infrastruktur, der er fleksibel, og kan øges efter behov. Ikke mindst hvis vi antager, at fjernundervisning vinder frem som fænomen og bliver mere almindelig i fremtiden.

For at kunne vokse let, når det er nødvendigt, og kun når det er nødvendigt, behøver man ikke vælge at gå ud i den offentlige sky. Men af ​​sikkerheds- og privatlivsårsager skal den offentlige sektors indkøbsmodel være den samme i den private sky – den skal være fleksibel. Man bliver nødt til at finde infrastrukturudbydere, der kan levere infrastruktur med dobbelt eller endnu højere kapacitet efter behov – og uden behov for yderligere hardwareinstallation.

Vi må allerede i dag forberede os – ikke kun på en fremtidig krise, der kræver informationsmængder, men også ved at have rutiner på plads for stærk vækst. Det positive er, at der allerede er en fleksibel computerinfrastruktur, der muliggør en fleksibel og skybaseret anskaffelsesmodel, og er nøglen til både uddannelse, træning og udvikling.

Af: Fredrik Arveskär, regionchef Nordic og Benelux, Infinidat