Forbrugernes skyhøje forventninger tvinger virksomheder til at tænke mere på data

Virksomhedernes kamp for kundernes loyalitet står og falder med personaliserede kundeoplevelser.

Virksomheder skal levere personaliseret indhold til forbrugerne på flere kanaler og hurtigere end nogensinde før. Nye funktioner i Adobe Experience Manager kan hjælpe marketingfolk med at tilbyde digitale oplevelser, der følger kunderne på tværs af alle skærme – både deres egne og dem i butikkerne.

En ny undersøgelse foretaget af Adobe viser, at kun én ud af ti virksomheder føler, at de er gode nok til at levere positive digitale kundeoplevelser. Og det til trods for, at hele 63 pct. svarer, at de har gjort det til deres topprioritet at implementere nye teknologier, der hjælper dem med at skabe bedre kundeoplevelser.

Digital skal betyde allestedsnærværende Den digitale udvikling ændrer forbrugernes adfærd med accelererende fart. Alene sidste år er af millennials med mindst fire devices er steget med 130 pct. Og blandt verdens 3,75 mia. internetbrugere går mere end otte ud af ti på nettet via deres telefon.
Virksomheder er derfor nødt til at have en stærk tilstedeværelse på alle kanaler, siger Imran Afzal, marketingchef for Adobe i norden:

’’Forbrugerne kræver, at virksomheder er til stede på flere kanaler og formår at navigere på den hårfine grænse mellem at være relevante og uhyggelige. Derfor er målbar personalisering på tværs af alle kontaktpunkter den hellige gral inden for CXM. Det kræver en forening af indhold, data og indsigter, som fx kan bruges til at give kunder følelsen af at være i et personaliseret supermarked,’’ siger Imran Afzal.
Nye muligheder for marketingfolk Flere af de nye funktioner i Experience Manager er drevet af Adobes kunstige intelligens og maskinlæringsteknologi, Adobe Sensei, og skal hjælpe marketingfolk med at arbejde smartere og mere effektivt. De nye funktioner hjælper bl.a. med:

– At skabe sammenhængende in-store-kampagner: Marketingfolk kan nu designe, levere og optimere på digitale skærme i alle størrelser på fysiske steder, fx i butikker eller kiosker. Det gør det lettere at afvikle kampagner og sikre en konsistent kundeoplevelse på tværs af kanaler. Derudover er det muligt at skabe og styre købsoplevelser gennem Experience Managers integration med Magento Commerce Cloud.
– Optimere videoer til alle kanaler: Brug af videoer på kanaler som Instagram og WeChat kræver, at virksomheder gør deres videomateriale smartphone-venligt. Smart Crop til video gør denne proces lettere og hurtigere. Funktionen identificerer og klipper automatisk de vigtigste dele af videoen for at sikre en god oplevelse for brugeren, uanset hvilken retning de holder deres telefon.

Nye muligheder for it-professionelle og udviklere Adobe annoncerer desuden nye CMS-muligheder i Experience Manager, som skal gøre it-professionelle og udvikleres arbejde mere fleksibelt. Fx identificerer Cloud Managers nye autoskaleringsfunktion automatisk behovet for plads til ekstra trafik, og funktionen tilfører således mere kapacitet inden for få minutter for at sikre en positiv brugeroplevelse.