Geofencing: Transit Custom Plug-in Hybrid får automatisk miljøzoneteknologi

Den nye Ford Transit Custom Plug-in Hybrid får såkaldt geofencing-teknologi, der automatisk skifter til emissionsfri kørsel på strøm, når den eksempelvis kører ind i byområder med miljøzoner.

Geofencing: Transit Custom Plug-in Hybrid får automatisk miljøzoneteknologi 1“Vi har alle et ansvar for at forbedre luftkvaliteten – og dermed livskvaliteten – i byområderne. Med Transit Custom Plug-in Hybrids nye geofencing-teknologi bidrager man til dette ved at udnytte varebilens drivlinje optimalt. Benzinmotoren fungerer som rækkeviddeforlænger, når der er behov for det, og geofencing-funktionen skifter automatisk til kørsel på emissionsfri strøm i lokale miljøzoner. Det er en både miljøvenlig og praktisk løsning for Fords erhvervsdrivende kunder og myndigheder, der vil mindske forurening i europæiske storbyer,” forklarer Mark Harvey, direktør for Commercial Vehicle Mobility hos Ford Europa.

En række europæiske storbyer har allerede indført miljøzoner, der har til formål at forbedre luftkvaliteten ved at forbyde biler, der forurener meget.

Geofencing* fungerer som en virtuel grænse i Transit Custom Plug-in Hybrids GPS. Når man kører ind i en miljøzone, registreres det i navigationssytemet, hvorefter teknologien automatisk skifter til ren elektrisk kørsel.

Geofencing-systemet gemmer varebilens kilometertal og opholdstid i miljøzonen som krypteret data, der kan deles med lokale myndigheder for at give et billede af kørslen på ren strøm. Når Transit Custom Plug-in Hybrid kører ud af miljøzonen igen, kan Fords prisvindende 1-liters EcoBoost-benzinmotor igen bruges som rækkeviddeforlænger.

Teknologien gør det også muligt for føreren at indstille sine egne personlige ’grønne’ zoner, så varebilen automatisk slår over i elkørsel i fx et skoleområde.

75 procent på ren el
Ford foretog sidste år en undersøgelse med 20 Transit Custom Plug-in Hybrid, der viste, at hele 75 procent af varebilernes arbejdskørsel blev klaret på ren el i det centrale London, mens det i Storlondon var 49 procent. Resultatet understreger, at især hybridvarebiler kan være med til at reducere CO2-udslip væsentligt i byområder selv uden fuldt etablerede opladningsnetværk.

Transit Custom Plug-in Hybrid er den første opladningshybrid i sin klasse. Bilen drives fuldt elektrisk af en elmotor på 92,9 kW og et litiumionbatteri på 13,6 kWh. Dertil fungerer Fords prisvindende 1-liters EcoBoost-benzinmotor udelukkende som rækkeviddeforlænger. Motoren oplader batteriet på de ture, hvor offentlig opladning og indsamlet energi fra regenerativ bremsning ikke giver tilstrækkelig rækkevidde.

Transit Custom Plug-in Hybrid kan køre op til 43 km på ren strøm (WLTP). Batteriet kan lades helt op på under 4,5 timer i en hjemmeladeboks og på under 3 timer i en offentlig ladestander.