Hvis uheldet er ude i forbindelse med julehandlen: Fem gode råd om dataindtrængning
Hjem KRØNIKE Hvis uheldet er ude i forbindelse med julehandlen: Fem gode råd om dataindtrængning

Hvis uheldet er ude i forbindelse med julehandlen: Fem gode råd om dataindtrængning

Af Redaktionen

[KRØNIKE] Vi modtager ofte spørgsmål vedrørende datalækager og især, hvad forbrugerne skal gøre, hvis deres personlige oplysninger bliver stjålet, eller hvis man har mistanke herom.

Hvis uheldet er ude i forbindelse med julehandlen: Fem gode råd om dataindtrængningDet er ikke overraskende, at mange er bekymrede som følge af det hastigt voksende problem, alene sidste år blev der rapporteret i alt 116.760 identitetsindtrængninger i henhold til det svenske politis nationale bedragericenter. Nu, hvor vi nærmer os den sidste fase af julehandlen, er der særlig høj risiko for, at vi har lidt for travlt, når vi suser rundt i e-handelsjunglen. Konsekvenserne kan være store, både rent personligt og professionelt, ikke mindst fordi grænserne mellem private og professionelle enheder er slørede og, hånden på hjertet, mon ikke også du har brugt din arbejdscomputer eller arbejdsmobil til at købe julegaver online?

Her er vores fem bedste råd til, hvad man skal gøre ved mistanke om, at ens oplysninger er blevet stjålet, og hvilke proaktive skridt man kan tage for at beskytte sig selv.

Tip 1: Brug en time på at sikre alt

Hvis du har mistanke om, at du er blevet udsat for dataindtrængning, skal du reagere hurtigt for at forhindre misbrug af betalingstjenester, konti, websider, applikationer og lignende. Du bør øjeblikkeligt ændre alle dine adgangskoder.

Derefter bør du spærre relevante identifikationspapirer for at forhindre identitetstyveri. Kontakt din bank, som kan hjælpe med hurtigt at spærre kreditkort og konti og samtidig sørge for, at du ikke står uden adgang til dine egne midler. Dette vil beskytte dig mod risikoen for, at identitetstyven registrerer lån eller kreditkort i dit navn.

Tip 2: Vær opmærksom på tilbud om hjælp

Virksomheder og organisationer, der er ramt af dataindtrængning, bruger ofte e-mail og sociale medier til at kontakte de kunder, der er blevet ramt af angrebet. Desværre udnytter cyberkriminelle dette ved at kommunikere i den berørte virksomheds navn, velvidende, at kunderne venter oplysninger om sagen. De kan fx sende e-mails fra en falsk virksomhedsmail, eller oprette falske konti på sociale medier for at narre bekymrede kunder. Klik ikke på mistænkelige links i e-mail eller på sociale medier. Og hvis du skulle være så uheldig at gøre dette, skal du altid ringe direkte til virksomheden eller gå til deres webside for at logge ind på din konto og øjeblikkeligt ændre dine oplysninger.

Tip 3: Skift jævnligt adgangskoder

Vi anbefaler, at du ændrer dine loginoplysninger jævnligt. Opret stærke adgangskoder ved at følge de gældende anvisninger. Brug aldrig de samme oplysninger til mere end én konto. Hvis muligt så opret dine adgangskoder med mindst 8-15 tegn, og med både specialtegn, tal og store og små bogstaver. Et godt eksempel på en adgangskode: @$tarktl0sen0rD.

Brug totrinsbekræftelse, hvis dette er tilgængeligt, som sender en unik kode til din mobiltelefon eller e-mail ved hvert login. Ved at beskytte din e-mail er du godt på vej til at forebygge svindel, men også til at forhindre, at uvedkommende bruger din e-mailkonto til at få adgang til dine kontakter.

Tip 4: Din personlige e-mailkonto er nøglen, beskyt den

Hvis en uvedkommende overtager din e-mailadresse, kan vedkommende ændre adgangskoden til alle andre tjenester og konti, som er forbundet til din e-mailadresse. Dette giver også vedkommende mulighed for at angribe alle dine kontaktpersoner. Med din e-mailadresse er det muligt at få adgang til dine bankoplysninger, sociale medier, mobilbetalingstjenester, telefonoplysninger og meget mere. Din personlige e-mailkonto er derfor nøglen til at overtage din digitale identitet.

Hvis du har mistanke om, at din konto er blevet kompromitteret, skal du øjeblikkeligt ændre din adgangskode. Du bør kontakte alle dine kontaktpersoner for at meddele dem, at de ikke må klikke på noget link, men øjeblikkeligt skal slette e-mails fra dig. Hvis du har klikket på et skadeligt link, eller mistænker, at du er blevet udsat for skadelig software, skal du kontakte en it-ekspert, som kan foretage en søgning efter skadelig kode på din computer.

Tip 5: Vær opmærksom på falske e-mails, websider, sms og opkald

Hvis du er i tvivl om et link eller en henvendelse, er det altid bedre ikke at svare, da det kan placere dig i den cyberkriminelles søgelys. Hvis en e-mail udgiver sig for at komme fra en kendt webside, så skriv adressen direkte ind i din browser og se, om du kan navigere til samme sted derfra. Hvis det er en ukendt webside, så bør du undgå den.

Hvis en webside, e-mail, sms eller en telefonisk henvendelse udgiver sig for din bank eller kreditkortselskab, betyder det ikke nødvendigvis, at henvendelsen er legitim. Klik ikke på link i e-mails, dobbelttjek stavningen, når du skriver webadresser (G00gle – eller Google med store bogstaver i er ikke det samme som Google!), og spørg altid den, der ringer til dig, hvor vedkommende ringer fra – og tjek derefter nummeret til den påståede virksomhed (og husk, at telefonnumre også kan være falske). Afslutningsvist skal du altid bruge software med den seneste opdatering, og have et opdateret antivirusprogram installeret.

Hvis du følger disse fem tips, minimerer du de potentielle skader, der kan opstå som følge af en dataindtrængning.

Af Fredrik Möller, regionschef for Proofpoint Norden

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>