Internationale kunder præger historisk stærkt Systematic-regnskab
Hjem COVID-19 Internationale kunder præger historisk stærkt Systematic-regnskab

Internationale kunder præger historisk stærkt Systematic-regnskab

Af Redaktionen

Med en omsætning på 1,1 mia. kroner og et driftsresultat på 147 mio. kroner viser softwarevirksomheden Systematics årsregnskab fremgang på alle parametre.

Internationale kunder præger historisk stærkt Systematic-regnskab

Systematics stifter og CEO Michael Holm

Året markerer samtidig et strategisk vendepunkt, idet de internationale kunder nu fylder mest i virksomhedens ordrebog.

For første gang i Systematics historie udgør ordrer fra udenlandske kunder mere end de danske. I 2014 kom 84% af Systematics aktivitet fra Danmark, men år for år har virksomheden rykket sig henimod øget eksport, og i år udgør andelen af ordreindtaget fra udlandet 55%, som er det hidtil højeste i virksomhedens historie.

– Udviklingen er helt i tråd med Systematics strategi om at øge vores tilstedeværelse på det globale marked. Vores softwareprodukter til forsvaret har banet eksportvejen, så flere segmenter i udlandet har fået øjnene op for vores løsninger til sundheds-, uddannelses- og forsyningsområdet, siger Systematics stifter og CEO Michael Holm.

Regnskabsåret, der løber fra 1. oktober til 30. september, viser en omsætningsstigning på 9% til 1,1 milliard kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 147 millioner kroner, som udgør en stigning på 62% sammenlignet med året før, hvilket betragtes som tilfredsstillende.

Standard software baner vejen til nye kundesegmenter

Michael Holm glæder sig over, at en større del af væksten i det afsluttede finansår er sket gennem øget salg af Systematics egenudviklede standardløsninger, hvilket underbygger det strategiske skifte, hvor virksomheden bevæger sig fra at være projektbaseret til produktbaseret.

– Vi arbejder på at transformere virksomheden fra projekthus til produkthus, og det kan vi, fordi vi gennem tiden har skabt en række velafprøvede standardløsninger af høj kvalitet, som vi nu kan tage ned fra hylden og tilpasse effektivt til kunder inden for forskellige sektorer, siger Michael Holm.

Et godt eksempel er marinekoordinationsløsningen, SITE, som er skabt med udgangspunkt i virksomhedens hovedprodukt til forsvaret, SitaWare. SITE er netop solgt til den tyske energigigant RWE’s havvindmølleparker, og med store kunder som Vattenfall og Ørsted i kundeporteføljen er Systematic i dag verdens største udbyder af marinekoordineringsløsninger til vindmølleindustrien.

Årets fremgang skyldtes blandt andet solide ordrer fra det tyske og australske forsvar på netop SitaWare, som også bl.a. USA, Danmark, Sverige og New Zealand fortsat investerer i. Samlet set har kunder fra 26 forskellige lande bestilt omfattende softwareløsninger til forsvar, sundheds-, forsynings- og biblioteksområdet i det forgangne finansår.

Ordretilgangen fra det danske marked indeholder bl.a. en køretøjsløsning til Rigspolitiet, en dataplatform til Vejdirektoratet og et projekt mellem Aarhus Vand, Vandcenter Syd og Systematic om digitalisering af vandsektoren; et område Systematic forventer sig meget af i de kommende år.

Systematic styrer sikkert gennem Coronakrisens første faser

Coronakrisen kan ikke umiddelbart aflæses i årsregnskabet, selvom Systematic har været ramt af nedlukninger af alle kontorer i 10 lande. I marts var samtlige 1.100 medarbejdere hjemsendt, og en høj andel af virksomhedens medarbejdere arbejder fortsat hjemmefra.

Da der i marts opstod akut behov for at øge kapaciteten i coronatestcentrene, tilbød Systematic uden beregning at skræddersy sin hospitalsløsning Columna Flow til at give myndighederne et samlet kapacitetsoverblik over antallet af bookninger, tests, indlagte patienter, intensivpatienter mv. Løsningen anvendes i dag i samtlige testcentre i Danmark.

Udbruddet af Covid-19 har udfordret flere af Systematics igangværende projekter, men ikke mere end at virksomheden har fortsat kunnet levere langt størstedelen af sine opgaver til tiden.

– I Sverige var vi i fuld gang med at rulle vores servicelogistikløsning ud på syv hospitaler i Västra Götaland-regionen, da vi blev nødt til at trække vores folk hjem. Vi fortsatte undervisning og implementering på distancen, og i dag holder projektet fortsat tidsplanen, og vi forventer, at det er færdigt i begyndelsen af 2021, fortæller Michael Holm.

Rejserestriktioner har dog gjort det vanskeligere at nå ud til nye kunder på nye markeder, også selvom Systematic har flyttet en del af sine salgsaktiviteter online.

– Det kan ikke undgå at have en effekt, når man kun kan benytte det ene ben i salgsarbejdet. Vi kan også mærke, at en del eksisterende kunder inden for sundhedsområdet er usikre og tilbageholdne i forhold til nye investeringer, hvor fokus nu naturligt nok er på effektivitet og produktion, siger Michael Holm, hvis forventninger til de finansielle resultater for regnskabsåret 2020/21 er på samme niveau som det netop afsluttede år.

2019/20 mDKK.* 2018/19 mDKK.* Difference
Omsætning 1.106 1.014 +9%
EBIT 147 91 +62%
Resultat efter skat 117 65 +80%
Forrentning af egenkapital 27,6% 17,9% +9,7 point

*Forskudt regnskabsår: 1. oktober – 30. september

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>