Interview med Audis designchef forud for præsentationen af e-tron GT

”Den smukkeste bil, som jeg nogensinde har tegnet.”

Interview med Audis designchef forud for præsentationen af e-tron GT
Marc Lichte, Head of Audi Design

Det var ordene fra Audis chefdesigner Marc Lichte, da mærket præsenterede Audi e-tron GT concept som konceptbil i Los Angeles i slutningen af 2018. 2 år senere er det nu snart tid til premieren på den serieproducerede model af den 100% eldrevne gran turismo fra Audi. Altså det helt rette tidspunkt for en snak med Marc Lichte om e-tron GT-modellens betydning.

Spørgsmål: Marc Lichte, nu er ventetiden snart forbi. Den 9. februar præsenterer Audi sin e-tron GT. Er præsentationen af en sådan model stadig noget, der kan begejstre, efter 7 år på posten som designchef?
Marc Lichte:  Verdenspremieren er et magisk øjeblik. Det gælder for hele teamet hos Audi Design og for mig personligt. Når en ny bil præsenteres, afsluttes en udviklingsproces, der som regel varer 4 år. En lang vej med masser af arbejde, mange diskussioner og til dels vanskelige beslutninger. Men til slut ser vi et fælles resultat, som vi alle er stolte af.

Stolt er det rette stikord. Med din bedømmelse af konceptbilen satte du en meget høj standard for e-tron GT. Hvad kendetegner bilen i særlig grad, når det gælder designet?
Lichte:  Et godt design opstår, når et produkt er æstetisk og samtidig funktionelt, når det bliver til en del af en gnidningsfri helhedsoplevelse. Og grundlaget for æstetikken ligger i proportionerne: korte overhæng og en lang akselafstand, dertil en slank kabine på et kraftfuldt karrosseri. Og alt det er indbegrebet af e-tron GT.

Vil det være for dristigt at betegne denne bil som et designikon fra Audi?
Lichte:  Ja, helt sikkert. Man kan ikke skabe et designikon på tegnebrættet. Dette ry skal en bil gøre sig fortjent til på vejen – i et overstimuleret miljø, som derfor higer efter orientering. Ægte designikoner har derfor noget umiskendeligt klart over sig: Det er eksempelvis nok med tre linjer til at karakterisere en VW Boble eller en Porsche 911. De står for en helt klar holdning.

Og hvilken holdning ønsker Audi at formidle med e-tron GT?
Lichte:  Det er helt klart ”Vorsprung durch Technik” – eller for at gengive vores nye mærkestrategi: ”Living Progress”. I vores historie har bestemte modeller præget denne tilgang i særlig grad: A2 stod for kompromisløs effektivitet, TT for et formalistisk design, mens R8 står for kompromisløse præstationer. Spørgsmålet ved e-tron GT er altså ikke, om den er et designikon, men hvordan præcist den lader vores holdning komme til udtryk. Eller sagt på en anden måde: Hvordan den nyfortolker ”Vorsprung durch Technik”.

Hvilken retning går I her?
Lichte:  e-tron GT er en gran turismo. Oprindeligt stod dette begreb for sportsvogne, som var egnede til langdistanceløb. Derfor adskiller GT-modeller sig fra rendyrkede sportsvogne, ved at de har mere komfort og en større kabine. Som komplet eldrevet gran turismo fortolker e-tron GT disse egenskaber ved ikke at reducere performance til kun at handle om ydelse, men også at lade effektiviteten få lov til at spille en afgørende rolle.

Effektivitet som grundidé bag designet. Hvad betyder det konkret?
Lichte:  Jo lavere luftmodstanden er, desto længere er rækkevidden. Denne fysiske grundlov inden for elektrisk mobilitet har vi tillagt en afgørende rolle ved designet af e-tron GT. Form følger funktion, æstetik opstår af effektivitet. Det nye formsprog giver et stærkere flow og dermed mulighed for en avanceret aerodynamik. Dermed udgør designet af e-tron GT grundlaget for designet af fremtidige eldrevne modeller.

Det var bilens ydre. Men hvordan kan man bringe effektiviteten til udtryk i udformningen af kabinen?
Lichte:  Med overgangen til elektrisk mobilitet får kabinen mere lethed og funktionalitet – pladsforhold som i en bil fra klassen over. Kompakt udvendig, rummelig indvendig. Derfor har vi givet e-tron GT en skulpturel grundudformning, som med sit klare fokus på føreren ud over den GT-typiske sportslighed også understreger bæredygtigheden. Konceptbilen fra 2018 har her fungeret som forbillede for den serieproducerede model. Sin egen udstyrslinje, som er helt uden læder og i stedet bevidst omfatter genanvendte materialer.

En sportslig gran turismo, som positionerer sig ved hjælp af effektivitet og bæredygtighed. Er det den nye holdning, som du talte om?
Lichte:  Lige præcis. Bæredygtighed begynder med den måde, man tænker på, og kommer til udtryk gennem designet. Dermed fremmer e-tron GT en tanke, som vil præge vores forståelse for luksus i forbindelse med elektrisk mobilitet.