Det kan være tidskrævende at holde styr på, hvad folk diskuterer i et iværksætter netværk med 55.000 brugere, og samtidig udvælge og skabe indhold oven på det, der er mest aktuelt for brugerne.
Den erkendelse har man gjort hos IVN.dk, der er en helt ny portal for iværksættere, hvor man kan søge viden, udveksle erfaringer og hente hjælp til specifikke udfordringer. Samtidig kan portalens brugere få adgang til en lang række tilbud, der alle har fokus på gøre det nemmere at starte virksomhed i Danmark. Det kan være alt lige fra et gratis regnskab-arrangement til, hvordan man åbner en webshop.
Fundamentet for IVN.dk er den ti år gamle Facebookgruppe “Iværksætter Netværk”, der med 55.000 medlemmer er en af de mest aktive i dansk regi inden for iværksætteri. Det er netop den gruppe, som IVN tager udgangspunkt i.
“IVN er en kombination af Facebook og Wikipedia for iværksættere. Krøllen er bare, at vi også har knyttet redaktionelle kræfter på, der udvælger det mest relevante indhold. Det kræver en del tid at få et overblik over, hvad folk skriver om, og hvis vi kan få en algoritme til at identificere, at nu er der skrevet om de her emner, så kan vi lægge vores kræfter langt mere målrettet.”
Sådan lyder det fra Brian Mogensen fra IVN.dk, der netop er ansat til at skabe indhold oven på det, der foregår i Facebook-gruppen.
“Jeg kan se, at hvis der er noget, der trender, så giver det måske mening at vi går ind og laver noget på det. Hvis der er en ny skattereform på vej, så kan jeg hurtigt gå ind og lave en artikel om reformen og hvad den indeholder. Samtidig har vi også mulighed for at lave noget indhold, som er mere nuanceret, fordi vi kan se, hvad iværksætterne siger til den. Er det godt eller skidt? Med en algoritme kan vi være på forkant og identificere det, der er vigtigt i stedet for at bruge tid på noget, der ikke er vigtigt. Samtidig kan det give os input til en mere langsigtet planlægning,” forklarer Brian Mogensen.
Finder emner, der trender
Hjælpen til at udvikle algoritmen henter IVN.dk hos Sarah McGillion, der er specialist inden for maskinlæring og dataanalyse på Alexandra Instituttet. I praksis er maskinlæring en værktøjskasse, der med de rigtige data på plads, er i stand til at holde styr på, hvor ofte et emne optræder, klassificere det og forudsige trends.
“Maskinlæring giver rigtig god mening her, fordi det er en automatiseret måde at finde ud af, hvad folk vil vide om iværksætteri. I stedet for at sætte en person til det, så kan vi bruge maskinlæring til at registrere ord og populære emner, og se om de trender. Maskinen er langt hurtigere til det end menneskehjernen, og kan samtidig holde styr på historiske data og se om der er en rød tråd i trendsene.
Efterfølgende kan man evaluere om resultaterne er i overensstemmelse med den menneskelige forståelse af, hvad der trender nu,” forklarer hun.
Det kan være svært at vurdere, hvordan man som virksomhed kan anvende kunstig intelligens, og hvor man henter den rette rådgivning. Alexandra Instituttet kan levere rådgivning og løsninger baseret på kunstig intelligens, maskinlæring og en række tilhørende discipliner.
Læs mere om mulighederne med kunstig intelligens her https://alexandra.dk/dk/ekspertiser/kunstig_intelligens