Lukket aluminium-kredsløb sparer 350.000 ton CO₂
Hjem BÆREDYGTIGHED Lukket aluminium-kredsløb sparer 350.000 ton CO₂

Lukket aluminium-kredsløb sparer 350.000 ton CO₂

Af Redaktionen

Audi har en lang tradition for at bruge aluminium. Den første Audi A8 med Audi Space Frame – banebrydende inden for letvægtskonstruktion – blev præsenteret i 1994.

Lukket aluminium-kredsløb sparer 350.000 ton CO₂Audi fortsætter med at bruge letvægtsmetal i forskellige komponenter af, hvad der nu er fjerde generation af luksus-sedanen som en del af et innovativt multi-materiale mix. Produktionen af aluminium er dog meget energiintensiv, og Audi styrer derfor materialet i et genanvendelseskredsløb. Det sparer dyrebare primære råvarer og hjælper med til, at bilerne går ind i brugsfasen med en bedre miljømæssig balance. Presseværkerne i Ingolstadt og Neckarsulm bruger genanvendt aluminium til dele af modellinjerne Audi A3, A4, A5, A6, A7 og A8, og også til dele af Audi e-tron og e-tron Sportback. Andre fabrikker vil følge efter.

“Effektiv og nøjsom ressourceanvendelse er lige så vigtig for os som reduktionen af vores CO₂-emissioner,” siger Marco Philippi, chef for indkøbsstrategi. “Energitilførslen til genbrug af sekundær aluminium er op til 95 % lavere end til produktion af primær aluminium.”

Audi introducerede aluminiumkredsløbet på Neckarsulm fabrikken tilbage i 2017. Aluminiumarkets afskæringer, der kommer fra presseværkerne, sendes direkte tilbage til leverandøren. Leverandøren genbruger disse i aluminiumark af samme kvalitet, som Audi derefter bruger i produktionen. Audi i Neckarsulm kører dette aluminiumkredsløb med to leverandører, hvilket øger mængden af aluminium, der forvaltes i det lukkede kredsløb. Dette gav en besparelse på omkring 150.000 ton CO₂ i 2019, to tredjedele mere end året før. Ingolstadt-fabrikken introducerede også for nylig lukkede aluminiumkredsløb. Fabrikken i Győr planlægger at introducere det næste år, og yderligere fabrikker og modellinjer vil følge efter. Sekundær aluminium anvendes i øjeblikket i forskellige karosseridele af Audi A3, A4, A5, A6, A7 og A8, og også i dele af Audi e-tron og e-tron Sportback.

Overgangen til elektrisk mobilitet øger den andel af CO₂-emissionerne, som forsyningskæden tegner sig for. Her og i de forudgående produktionsprocesser vil Audi set i perspektiv generere næsten en fjerdedel af sine CO₂-emissioner i 2025 baseret på det forventede flådegennemsnit. Audi arbejder derfor sammen med sine leverandører om besparende foranstaltninger, der vil have en effekt i denne tidlige produktionsfase. I 2018 havde virksomheden allerede indledt et fælles CO₂-program med sine leverandører for at finde frem til tiltag, der kunne reducere CO₂-udledningen i forsyningskæden yderligere. Mulighederne ligger primært i lukkede materialekredsløb, den successive stigning i brugen af sekundære materialer, brugen af forarbejdede eller genanvendte materialer, i polymerkomponenter og i brug af grøn elektricitet. Disse foranstaltninger forventes at være fuldt effektive i 2025 og have et gennemsnitligt reduktionspotentiale på 1,2 tons CO₂ pr køretøj.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>