Vi har i løbet af det seneste år set, hvordan pandemien har sat forretningskontinuiteten på en hård prøve for mange organisationer, der konstant skal forholde sig til nye konsekvenser og ændringer i restriktionerne.
Blandt disse er vores kunde Mærsk, der skal kunne styre containerlogistikken på de fem verdenshave.
Da pandemien satte ind, måtte de på ganske kort tid sikre at distancearbejde var en mulighed for 44.000 medarbejdere mod de normalt 4.000. Det lykkedes, og deres hurtige handling kan tjene som inspiration for andre virksomheder.
Den massive implementering af distancearbejde i begyndelsen af pandemien krævede et effektivt set-up for digitalt samarbejde og forøgede ressourcer til at sikre de gode kunderelationer. Det viste, hvor vigtig tilgængelighed, sikkerhed og netværksintegritet er for at kunne sikre en problemfri drift.
“Vi skulle øge kapaciteten for distancearbejde fra 4.000 til 44.000 medarbejdere – en stigning på 1.000 procent. Vi var i kald med Orange Business Services flere gange hver eneste dag, fordi de forstod vores opsætning, hvordan vi arbejdede, og hvordan de kunne hjælpe os igennem nogle ganske udfordrende uger,” fortæller Tim Ferguson, der er chef for bruger- og distribueret teknologi hos Mærsk, om den presserende opgave med at sikre driften, og hvordan Mærsk og Orange Business Services arbejdede sammen om den store opgave.
Ifølge Tim var noget af det mest skræmmende den hastighed, hvormed man måtte træffe beslutninger på for at kunne bevare fuld operationel kapacitet. Som global integrator af containerlogistik er Mærsk ansvarlig for 20 procent af den globale handel.
Omstændighederne gjorde, at de måtte prioritere, at medicinske forsyninger og personligt beskyttelsesudstyr kunne nå frem til alle hjørner af verden.
Samtidig skulle Mærsk, ligesom enhver anden virksomhed, sikre sine medarbejderes sikkerhed, overholde restriktionerne og opskalere deres muligheder for distancearbejde på kort tid. I øjeblikket kan 90 procent af Mærsks arbejdsstyrke arbejde hjemmefra, og deres globale kommando- og kontrolcenter er fuldt tilgængeligt via fjernadgang.
Mærsk havde brug for partnere, der kunne hjælpe dem i at tænke nyt, omlægge deres infrastruktur og tilføje mere kapacitet. Hør Tim Ferguson fortælle historien i denne video.
Af Simon Ranyard, adm. direktør for Orange Business Services i Norden